۱۳۸۷ خرداد ۷, سه‌شنبه

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان دانشگاه تهران

تجمع دانشجویی در اعتراض به وضعیت نامناسب آموزشی, کنترل شدید ماموران حراست بر فضای دانشگاه , سهمیه بندی جنسیتی, احکام کمیته های انضباطی و وضعیت دانشجویان زندانی. سه شنبه 7/3/1387 صحن دانشکده حقوق و علوم سیاسی.

اعتراض دانشجویان دانشگاه شیراز به عملکرد احمدی نژاد و دولت نهم

در جلسه ای که در حمایت از دولت در دانشگاه شیراز برگزار شد، دانشجویان ضمن به عملکرد دولت اعتراض کرده و شعاریی علیه احمدی نژاد سر دادند.این جلسه تحت عنوان “بررسی عملکرد دولت نهم” در تالار خوارزمی دانشگاه شیراز و توسط جامعه اسلامی داتنشجویان، تنها تشکل حامی احمدی نژاد در دانشگاه شیراز، بر گزار شد.در این مراسم قاسم روانبخش، روحانی تندرو و مدیر مسوول نشریه افراطی پرتوسخن از نزدیکان آیت الله مصباح یزدی و محمود احمدی نژاد، برای پاسخ گویی به سوالات دانشجویان دعوت شده بود.این جلسه از آغاز با تشنج همراه بود و دانشجویانی که از عملکرد محمود احمدی نژاد به خشم آمده بودند بار ها سخنرانی قاسم روانبخش را قطع کردند و شعار هایی چون “محمود احمدی نژاد عامل تبعیض و فساد”، “نصرمن الله و فتح قریب وای بر این دولت مردم فریب” سر دادند. قاسم روانبخش در سخنان خود همواره سعی داشت تا مشکلات کشور را که دولت احمدی ن‍‍ژاد با آن مواجه شده است را به گردن دولت های قبلی بیندازد. یکی از دانشجویان با انتقاد از عملکرد دولت احمدی ن‍‍ژاد گفت که با این اوضاع چه کسی جرات می کند از محمود احمدی نژاد دفاع کند.یکی دیگر از دانشجویان درباره مافیای اقتصادی که دولت از آن دم می زند و مشکلات کشور را ناشی از آن می داند پرسید که قاسم روانبخش جواب روشن و قاطع کننده ای نداد. دانشجوی دیگری نیز با بیان اینکه برنج کیلوی ۵۰۰۰ تومان است و خط فقر تعداد زیادی از مردم را دربرگرفته، بیان کرد که با اوضاع نابسامان دفاع کردن از دولت احمدی ن‍ژاد چه معنی دارد و در ادامه گفت که وزارت اطلاعات با سر برگ قوه قضاییه دانشجویان را احضار می کند و این معنی تفکیک قوای شما می باشد.قاسم روانبخش در جهت تخریب دولت های قبلی بیان کرد که عطاالله مهاجرانی وزیر فرهنگ دولت خاتمی ۶ زن داشته که با واکنش دانشجویان حاضر در سالن مواجه شد و دانشجویان شعار “زارعی زارعی” سردادند و فساد در نیروی انتظامی را فریاد زدند.قاسم روانبخش با بیان ارقام نامعلوم سعی در فرافکنی تورم و مسکلات اقتصادی کشور داشت و همه چیز را متوجه دولت های قبلی می دانست که یکی از دانشجویان کار شناسی ارشد اقتصاد با ارائه ارقامی مستند، تورم و مشکلات اقتصادی دولت نهم را تشریح کرد که سخنان این دانشجو با تشویق های مکرر دانشجویان حاضر در سالن مواجه شد.در طی جلسه عده ای از دانشجویان به خاطر در اختیار نداشتن تریبون از محل صندلی های خود فریاد می زدند و سوال می کردند که قاسم روانبخش اجازه صحبت کردن به دانشجویان منتقد را نمی داد که این باعث شد دانشجویان با سر دادن شعار علیه احمدی نژاد و دولت سالن را به نشانه اعتراض ترک کنند.

حمایت دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند از فعالان دربند

دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند، با جمع آوری امضاء، خواستار رسیدگی به اوضاع وخیم جسمانی پنج تن از فعالان و دانشجویان در بند دانشگاه های مختلف کشور و آزادی هر چه سریعتر اینان شدند.صبح امروز، طیف دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی سهند، با جمع آوری امضاء در صحن اصلی دانشگاه، که با تدابیر امنیتی مسئولین حراست و انتظامات دانشگاه نیز همراه بود، خواستار آزادی پنج تن از دانشجویان و فعالان در بند به نام های روناک صفارزاده، هانا عبدی، یاسر گلی، هدایت غزالی و صباح ناصری شدند. دانشجویان با وخیم اعلام کردن اوضاع این فعالان در بند، خواستار رسیدگی هر چه سریع تر به وضعیت اسکان اینان در زندان، شرایط نامناسب رفتاری با زندانیان، شکنجه و آزار روحی و جسمی و نهایتاً آزادی هر چه سریع تر و بی قید و شرط اینان شدند.ضمناً، دانشجویان اعلام نمودند، جمع آوری امضاء را امشب نیز در خوابگاه های دانشجویی پسران و دختران ادامه خواهند داد و فردا با ابلاغ امضاها و بیانیه مرتبط با اتفاقات اخیر به مراجع حقوق بشری، خواهان رسیدگی پیگیرانه تر کانون ها، انجمن ها، تشکل ها، گروه ها، افراد حقیقی و حقوقی فعال در زمینه آزادی و برابری انسان ها خواهند بود.شایان ذکر است که جمع آوری امضاها تا ظهر امروز بیشتر بطول نیانجامید، چراکه مسئولین حراست و انتظامات دانشگاه با فرستادن یکی از کارکنان بخش نظافت، قصد کندن اطلاعیه ها، کاغذها و برگه های امضاء دانشجویان را داشت که با تدبیر و حضور به موقع دانشجویان، این قائله به نفع دانشجویان خاتمه یافت.طیف دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی سهند با فراخوان به تمامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه های سراسر کشور، جهت اعتراض به وضع موجود دستگیری دانشجویان، شکنجه و آزار روحی، جسمی و جنسی و نهایتاً آزادی با شرایط سنگین مالی پس از ماه ها، حمایت طیف های مختلف دانشجویی و جمع شدن تمامی دانشجویان از طیف های مختلف فکری در زیر یک چتر بنام آزادی خواهی را تنها راه برای اعمال فشار به مسببان این اتفاقات و آزادی این عزیزان در بند اعلام نمودند، تا دیگر جنبش دانشجویی ایران حوادث تلخی چون مرگ دانشجویان و فعالان سیاسی در بند چون کاوه عزیزپور را شاهد نباشد.

محرومیت "سینا جهانبخش" از مدیر مسئولی نشریه گونش

"سینا جهانبخش" دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و مدیر مسئول نشریه دانشجویی "گونش" ، به دلیل انتشار ویژه نامه ای با عنوان "گذاری بر حماسه خرداد آذربایجان" که به حوادث قیام خرداد 85 و بازکاوی این قیام پرداخته بود به مدت 9 ماه از مدیر مسئولی این نشریه محروم شد.پیش تر نیز نشریه گونش اقدام به چاپ ویژه نامه ای با عنوان "قارانقوشلار" کرده بود که محتوای آن به جریانات جنبش روشنفکری دهه های 40 و 50 آذربایجان اختصاص داده شده بود.این ویژه نامه با استقبال بسیار خوب خوانندگان مواجه شده و به سرعت نایاب گردید.نشریه گونش از 5 سال پیش در دانشگاه علم صنعت منتشر می شود و تاکنون 40 شماره از آن به چاپ رسیده است.

محرومیت "سینا جهانبخش" از مدیر مسئولی نشریه گونش


"سینا جهانبخش" دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و مدیر مسئول نشریه دانشجویی "گونش" ، به دلیل انتشار ویژه نامه ای با عنوان "گذاری بر حماسه خرداد آذربایجان" که به حوادث قیام خرداد 85 و بازکاوی این قیام پرداخته بود به مدت 9 ماه از مدیر مسئولی این نشریه محروم شد.پیش تر نیز نشریه گونش اقدام به چاپ ویژه نامه ای با عنوان "قارانقوشلار" کرده بود که محتوای آن به جریانات جنبش روشنفکری دهه های 40 و 50 آذربایجان اختصاص داده شده بود.این ویژه نامه با استقبال بسیار خوب خوانندگان مواجه شده و به سرعت نایاب گردید.نشریه گونش از 5 سال پیش در دانشگاه علم صنعت منتشر می شود و تاکنون 40 شماره از آن به چاپ رسیده است.

امیر یعقوبعلی به یک سال زندان محکوم شد

امیر یعقوبعلی از اعضای کمپین یک میلیون امضا به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. نسرین ستوده با اعلام این خبر به تغییر برای برابری گفت : « امروز 5 خرداد 1387 رای آقای امیریعقوب علی به اینجانب ابلاغ شد. ایشان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شده اند.ستوده درباره دلیل صدور چنین حکمی گفت: « چون موکلم در حال جمع آوری امضا در پارک بازداشت وو روانه زندان شد، و جمع آوری امضا به موجب هیچیک از قوانین موجود جرم نمی باشد و اقدامی کاملا قانونی محسوب می شود لذا اینجانب به اتفاق دو وکیل دیگر این پرونده خانم شیرین عبادی و لیلا علی کرمی حتما در مهلت قانونی اعتراض خود را به حکم دادگاه تجدید نظر اعلام خواهیم کرد»اامیر یعقوبعلی از اعضای کمیته پسران کمپین یک میلیون امضا در 20 تیر ماه 1386 هنگام جمع اوری امضا در پارک اندیشه تهران بازداشت شد و 29 روز در زندان اوین بود.

۱۳۸۷ خرداد ۶, دوشنبه

رفیق علی کانتوری آزاد شد

رفیق علی کانتوری امروز ٥ خرداد ماه ساعاتی پیش از زندان قزل حصار کرج آزاد شد. رفیق علی کانتوری یکی از فعالان خستگی ناپذیر جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی است. آزادی علی پیروزی دیگر برای جنبش ما است. آزادی رفیق علی را به خانواده گرامی اش، به همه فعالان آزادیخواه شهر قزوین و به همه کودکان و زنانی که علی مدافع حقوقشان بوده است، و بخصوص به خود علی عزیز تبریک میگوﺌیم.

زنده باد آزادی!
زنده باد برابری!
زنده باد علی کانتوری!

۱۳۸۷ خرداد ۵, یکشنبه

گزارش از تحصن در دانشگاه باهنر کرمان



دیوار نویسی در دانشگاه فردوسی مشهد



روز شنبه چهارم خرداد ماه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد هنگام ورود به دانشکده های ادبیات و علوم انسانی (مرکز دانشگاه) و الهیات (جنب درب ورودی دانشگاه) با انبوهی از دیوار نوشته ها مواجه شدند.شعارهایی چون مرگ بر دیکتاتوری اسلامی - جمهوری اسلامی = سرکوب - دانشگاه سنگر ماست - کمیته انظباطی دادگاه فرمایشی - مرگ بر ولایت فقیه - جمهوری اسلامی= اعدام، زندان، شکنجه این دیوار نوشته ها در مقابل دیدگان هزاران دانشجو نقش بسته بودند و به دلیل بالا بودن تعداد دیوار نوشته ها رنگ زدن روی آن ها تا ساعت 12 به طول انجامید.
امروز دانشجویان دانشگاه فردوسی یک تجمع آرام برگزار کردند، از قسمت های مختلف دانشگاه به سوی دیوار نوشته ها حرکت کردند تا آن ها را زیر لب زمزمه کنند! تا شاهد تلاش های مضبوحانه‌ی نیروهای امنیتی دانشگاه باشند برای جلوگیری از دیده شدن این دیوار نوشته ها، تا باور کنند که در میانشان هستند کسانی که جنایت های رژیم را فریاد کنند! غافل گیر شدن نیروهای انتظامی و کادرهای امنیتی مستقر در دانشگاه نیز کاملا مشهود بود، همزمان که با دستگاه فرز و رنگ دیوار نوشته ها را پاک می کردند با درخواست کارت دانشجویی سعی در متفرق کردن دانشجویان داشتند. چندین نفر از دانشجویان توسط نیروهای لباس شخصی و کادرها امنیتی دانشگاه تهدید شده اند و موبایل های چندین دانشجو برای بررسی ضبط گردیده.

صدور حکم برای میلاد معینی و احضار آرش پاکزاد به دادگاه

طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی بابل رفیق میلاد معینی دانشجوی آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه مازندران به ۷ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شده است. همچنین دادگاه انقلاب مجازات وی را به مدت ۵ سال معلق کرده است.
همچنین، رفیق آرش پاکزاد دانشجوی آزادی خواه و برابری طلب دانشگاه مازندران امروز شنبه ۴ خرداد برای اخذ آخرین دفاع از وی به دادگاه انقلاب بابل فراخوانده شد

بیانیه اعلام موجودیت دانشجویان سوسیالیست دانشگاه خلیج فارس (بوشهر)

شجویان سوسیالیست " پرچم مقابله با ضربه 13 آذر سال گذشته و بازسازی چپ در جنبش دانشجویی بر مبانی صحیح و حول یک استراتژی سوسیالیستی می باشد . راهبردی که با هدف ارتقاء دادن جنبشهای دموکراتیکی نظیر جنبش دانشجویی به جنبشهای ضد سرمایه داری و تبدیل آنها به متحد استراتژیک طبقه کارگر طرح و تبلیغ می گردد . مراکز ثقل اصلی چنین تحرکی اکنون به مراکز و محافل دانشجویی در شهرستانها منتقل شده اند که زمانی نقش چندانی در فعالیتهای جنبش دانشجویی نداشته اند اما امروزه با سردر گمی و ضعفی که فعالین چپ جنبش دانشجویی در تهران به آن دچار شده اند ، پرچم بازسازی چپ را برافراشته اند . بی تردید در پیش گرفتن این مسیر جز با نقد بی تخفیف و همه جانبه خطوط و سبک کار ماجراجویانه و آوانتوریستی و غیر سوسیالیستی ای که بر بخش عمده ای از چپ دانشجویی تهران ( " دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب " تهران ) حاکم بود میسر نمی باشد . اگر ما از منظر سوسیالیستی به نقد همه جانبه این خطوط دست نزنیم ، آنگاه این اشتباهات می تواند به مستمسکی در دست جریانات دست راستی برای وارد کردن ضربه ای دیگر بر کل موجودیت و اعتبار چپ در جنبش دانشجویی بدل شود . این امر واکنش فرقه های فرصت طلبی که تا کنون با سرمایه و اعتبار چپ دانشجویی به قماری ابلهانه مشغول بوده اند را به دنبال داشته و خواهد داشت اما این های و هوی و برچسب زنیها ، خللی در عزم ما، مبنی بر نقد و افشای بدون تخفیف این جریانات ایجاد نخواهد کرد چرا که تثبیت راهبرد سوسیالیستی در جنبش دانشجویی جز از این مسیر میسر نخواهد بود.
بدین وسیله ما " دانشجویان سوسیالیست دانشگاه خلیج فارس " ( شهر بوشهر)، پیوستن خودمان را به دانشجویان سوسیالیست دانشگاههای ایران اعلام کرده و از سایر رفقای چپ خود درسایر شهرستانها می خواهیم که در راستی تقویت قطب سوسیالیستی در جنبش دانشجویی و منسجم کردن صفوفمان در راستای خطوط مبارزه طبقاتی به ما بپیوندند .
زنده باد ازادی و برابری
زنده باد سوسیالیسم
دانشجویان سوسیالیست دانشگاه خلیج فارس

بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز: ۱ خرداد و فروپاشی هژمونی حرکت ملی آذربایجان

۱ خرداد سال‌روز اعتراضات مردم تبریز علیه حکومت در سال ۱۳۸۴ فرارسید و حباب دروغین حرکت ملی ترکید. در ۱ خرداد ۱۳۸۶ کسانی که ادعای رهبری حرکت ملی آذربایجان را دارند در خانه‌هایشان نشستند تا شاهد تراژدی مرگ ناسیونالیسم ترکی-آذربایجانی‌شان که در راستای طرح امپریالیستی خاورمیانه ی بزرگ است نباشند! در ۱ خرداد امسال هیچ اعتراضی انجام نگرفت و توده‌های محروم که خیانت پیشه‌گی رهبران خودخوانده ی حرکت ملی را در ۱ سال اخیر دیده‌اند، دنبال آلترناتیو و ظرف دیگری برای بیان اعتراض خویش از «وضع موجود» هستند. بلاشک سیاست‌های راست‌روانه ی جناح اقتدارگرای جمهوری اسلامی موسوم به «اصول‌گرایان» بالاخص سیاست‌های اقتصادی آن و فشار بی‌سابقه ی آن بر توده‌های محروم در این آگاهی هرچند ناچیز توده‌ها بی‌تاثیر نبوده است. در این فضایی که توده‌ها دنبال آلترناتیوی برای بیان اعتراض خود هستند تنها یک شبح وجود دارد؛ شبح سوسیالیسم!

۱۳۸۷ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

توقیف دو نشریه دانشجویی در دانشگاه شهید رجایی

به گزارش اعتماد مسوولان این دانشگاه نشریه «هوال» را به دلیل عدم تعیین مدیرمسوول لغو امتیاز کردند. این در حالی است که به گفته دانشجویان شهید رجایی پس از فارغ التحصیلی مدیرمسوول سابق هوال، مدیرمسوول جدید تعیین شد ولی از معرفی رسمی وی جلوگیری به عمل آمد.همچنین نشریه «نیسیر» به معنای «بلندترین» نیز به حکم مکتوب کمیته ناظر بر نشریات برای مدتی نامعلوم اجازه انتشار ندارد.

تعیین وثیقه برای علی کانطوری

سرانجام پس از نزدیک به ۱۳۰ روز بلاتکلیفی در زندان برای علی کانطوری از فعالین مدنی قزوین وثیقه اعلام شد.
بر طبق اخبار رسیده، علی کانتوری از فعالین مدنی شهر قزوین روز گذشته از زندان قزل حصار کرج به شعبه امنیت دادگاه انقلاب فرخوانده شده و قرار وی از بازداشت موقت به قرار وثیقه تبدیل شده است.خانواده ایشان در حال حاضر در گیر تهیه وثیقه هستند تا بزودی شاهد آزادی این رفیق از زندان قزل حصار باشیم. قابل توجه است که تا کنون بابت آزادی دانشجویان بازداشت شده در قضایای 13 آذرسال گذشته، بیش از چهار و نیم میلیارد تومان وثیقه توسط خانواده ها و همچنین حمایت کنندگان تهیه شده که به نوبه خود یکی از بی نظیر ترین اتفاقات در چند سال گذشته بوده است. این خبر خوش را به خانواده این فعال اجتماعی تبریک می گوییم .

نشریه دانشجویی سهند دانشگاه ارومیه قبل انتشار توقیف شد

بعد از لغو حکم توقیف نشریه دانشجویی سهند دانشگاه اورمیه، گردانندگان این نشریه هفته قبل جهت انتشار دوباره ی آن اقدام کردند، اما با برخورد شدید مسوولین فرهنگی دانشگاه روبرو شدند.مسوولین فرهنگی دانشگاه اورمیه بار دیگر خارج از وظایف قانونی خود خواستار بررسی مطالب این نشریه پیش از انتشار شدند و بعد از بررسی مطالب بدون ارایه هر دلیلی این نشریه را غیر قابل انتشار دانستند و به مدیر مسوول این نشریه اخطار دادند که از انتشار آن خود داری کند.کاظمی مدیر مسوول نشریه دانشجویی سهند به این تصمیم مسوولین اعتراض کرد اما با تهدید شدید مسوولین دانشگاه روبرو شد.
گفتنی است نشریه دانشجویی سهند بعد از انتشار شماره اول خود در آبان 86 توقیف شد اما با پی گیری های مدیر مسوول این نشریه بعد از 3 ماه حکم توقیف نشریه دانشجویی سهند لغو شد.

۵ ماه حبس و شلاق برای فعال دانشجویی

«علی‌ نیکو‌ نسبتی» مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت، از سوی شعبه ۱۰۵۹ دادگاه عمومی تهران به ۵ ماه حبس و ده ضربه شلاق محکوم شد.وی متهم شده است سال گذشته در جریان دیدار محمود احمدی‌نژاد از دانشگاه امیر‌کبیر نظم عمومی در این دانشگاه را بر هم زده است.این در حالی است که پیش از این آقای نیکو نسبتی به همراه علی عزیزی (عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت) به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی، هرکدام به ترتیب دو ماه و یک‌ماه بازداشت شده بودند.براساس گزارش خبرنامه امیرکبیر، نیکو نسبتی همچنین دارای سه پرونده مفتوح دیگر در قوه قضائیه ایران است.موارد اتهامی وی در این سه‌پرونده براساس اعلام این خبرنامه، شرکت در تحصن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سالگرد ۱۸ تیر، اعتراض به تجاوز مامور حراست کرمانشاه به یک دختر دانشجو و اعتراض به قتل یک دانشجو در سبزوار اعلام شده است.پیشتر احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان سه دانشجوی دانشگاه امیرکبر از سوی قوه قضائیه ایران به اتهام «توهین به اسلام» جمعا به ۷۸ ماه زندان محکوم شده بودند. این سه‌ دانشجو در حال حاضر در زندان بسر می‌برند.کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و برخی دیگر از نهاد‌های حقوق‌بشر در جهان نسبت به صدور حکم این سه دانشجو اعتراض کرده‌اند.
علی نیکو نسبتی با انتشار نامه دفاعیه خود اتهامات وارده به خود را رد کرده است. در بخشی از این دفایه آمده است: « اینجانب ضمن تقاضای تبرئه خود خواهان جبران خسارت‌های وارده به من به دلیل این بازداشت هستم.»

تحصن در دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد در اقدامی، پس از اتمام مهلت داده شده به دانشگاه که تا ساعت 11 صبح امروز بود، در اقدامی در مقابل درب دفتر رییس دانشگاه دست به تحصن زدند.
یزدنا: تحصن در دانشگاه آزاد کلید خورد.
در پی افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، و پس از پیگیری این موضوع از طریق وب سایت خبری یزدنا، مسئولین دانشگاه آزاد طی بیانیه ای که درروی تمامی بردها دانشگاه نصب شده بود، از دانشجویان عذرخواهی و طی استمهالی قول به برگرداندن شهریه ها به مبلغ سابق دادند که متاسفانه تا پایان مهلت اسمتهال که ساعت 11 امروز صبح بوده است، از این اقدام اجتناب نمودند.
به گزارش خبرنگار یزدنا از دانشگاه آزاد، مسئولین دانشگاه طی اقدامی با ارائه دلایلی واهی از جمله مصوبه مرکز بودن این افزایش شهریه از اجرای آن سر باز زدند.
از سوی دیگر دانشجویان با مراجعه به اتاق ریاست دانشگاه، مسئول امور دانشجویی و معاون دانشجویی با درب های بسته اتاق آنان مواجه شدند که به گزارش خبرنگار یزدنا، این مسئولین با حضور در محل دانشگاه از برخورد با دانشجویان اجنتاب نمودند.
همچنین در روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر جمع آوری امضا برای برکناری رییس دانشگاه از سوی دانشجویان شنیده شده است.
تحصن تا برقراری خواسته های دانشجویان و عذرخواهی مقامات دانشگاه ادامه خواهد یافت
یزدنا: به گزارش خبرنگار یزدنا، این تحصن که تا ساعت 3 عصر روز دو شنبه ادامه داشت بیش از 1000 دانشجو را به واکنش در مقابل اقدامات دانشگاه وا داشت.
به گزارش خبرنگار یزدنا، در این تحصن، اولیای دانشگاه از جمله مسئول کمیته انضباطی دانشگاه ضمن توهین به دانشجویان و احمقانه خواندن رفتار آنان، تضمین داد تمامی اعتصاب کنندگان را به کمیته انضباطی فراخواهد خواند. از سوی دیگر هیچ یک از مسئولین دانشگاه تا کنون به خواسته های دانشجویان که طی نامه ای بارها از تریبون قرائت شد توجه ننموده و زمینه را برای تشدید حالت بوجود آمده فراهم کردند.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۷, جمعه

بازداشت مجتبی باستانی، یک فعال دانشجویی در تهران

مجتبی باستانی دانشجوی سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، صبح روز یکشنبه با ورود مأموران امنیتی به منزلش در تهران بازداشت شده است.مأموران امنیتی، با ورود به منزل این فعال دانشجویی، پس از حدود ۲ ساعت تفتیش، وی را بازداشت نمودند. گفته می شود، وی روز بعد به بازپرسی دادگاه انقلاب انتقال یافته و پس از آن به زندان اوین منتقل شده است.همچنین نادر غفاری از دوستان مجتبی باستانی نیز همزمان با دستگیری وی، بازداشت و تاکنون از شرایط او اطلاعی در دست نیست. احتمال می رود این دو نفر، در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شوند.

محکومیت آرش خاندل از بازداشت شدگان ۱۸ تیرماه ۸۶ به دو سال حبس تعلیقی

آرش خاندل یکی از بازداشت شدگان در دفتر سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی در روز ۱۸ تیرماه ۸۶، از سوی دادگاه انقلاب به اتهام تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی دو سال حبس محکوم شد. حکم دو سال حبس برای این فعال دانشجویی به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است.گفتنی است در ۱۸ تیرماه ۸۶ و به دنبال بازداشت اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در برابر دانشگاه پلی تکنیک، نیروهای امنیتی و انتظامی با یورش به دفتر سازمان دانش آموختگان ایران حاضرین در این سازمان را بازداشت کردند.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۲, یکشنبه

محرومیت از تحصیل برای ۷ دانشجوی دانشگاه تهران

هفت تن از دانشجویان دانشگاه تهران به محرومیت از تحصیل توسط کمیته انضباطی این دانشگاه محکوم شدند.
مرتضی مساکنی یکی از دانشجویان محکوم به محرومیت از تحصیل توسط کمیته انضباطی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: «این دانشجویان به دلیل شرکت در تریبون آزاد حمایت از دانشجویان زندانی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در دی‌ماه گذشته و برگزاری مراسم ۱۶ آذر اکثراً به یک ترم محرومیت از تحصیل و یا توبیخ کتبی توسط کمیته انضباطی دانشگاه تهران محکوم شده‌اند».وی اسامی دانشجویان محکوم شده به محرومیت از دانشگاه را چنین برشمرد: «۱- پگاه حمزه‌ای یک ترم محرومیت از تحصیل ۲- میلاد عزیزی یک ترم محرومیت از تحصیل ۳- مارال لطیفی یک ترم محرومیت از تحصیل ۴- رضازاده یک ترم محرومیت از تحصیل ۵- مرتضی مساکنی یک ترم محرومیت از تحصیل ۶- حسام سلامت توبیخ کتبی ۷- رضایی‌نیا توبیخ کتبی ۸- رضا قاضی‌نوری توبیخ کتبی».وی همچنین اعلام کرد که آقای رضا علی‌نیا و شیوا مجیدزاده نیز از دانشجویانی هستند که در انتظار حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به سر می‌برند.وی در مورد چگونگی این حکم‌ها توسط کمیته انضباطی گفت: «این حکم‌ها به تدریج طی چند روز اخیر صادر شده است تا برای دانشگاه هزینه‌ای در برنداشته باشد هر روز برای یک دانشجو حکم می‌زنند تا نتوان کار رسانه‌ای در این زمینه انجام داد».
وی همچنین اعلام کرد که ۲ تن دیگر از دانشجویان نیز به محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند که نمی‌خواهند اسمی از آن‌ها برده شود.

ادامه سرکوب ها در دانشگاه فردوسی مشهد

رسول ارجمند از اعضاي دانشجويان آزادي خواه و برابري طلب مشهد به يك ترم تعليق و محروميت از امكانات رفاهي دانشگاهي محكوم شد.
كميته‌ي سركوب دانشگاه فردوسي در سال تحصیلی جاري بيش از 200 تن از دانشجويان اين دانشگاه را احضار و با صدور 60 حكم انضباطي، كارنامه‌ي قابل قبولي از خود در پروژه‌ي سركوب صداي آزادي خواهي و برابري طلبي دانشجويان ارائه نموده است.
اين پروژه با همكاري نيروهاي انتظامي و كادرهاي اطلاعاتي مستقر در دانشگاه از طريق وارد آوردن اتهامات واهي و در عين حال متعدد پيگيري مي‌شود. اتهاماتي نظير: روابط نامشروع و بيش ار حد معمول با نامحرم، شركت در اردوهاي مختلط و فاقد مجوز، عدم رعايت پوشش اسلامي، برهم زدن نظم دانشگاه و خوابگاه، شركت در تجمعات غير قانوني، مشاركت در انتشار نشريات دانشجويي، ارتباط با فعالين سياسي، استفاده از الفاظ ركيك، عدم رعايت شئونات اسلامي-دانشجويي (حتي خارج از محوطه‌ي پرديس دانشگاه) و ...
به صورت مشخص در خوابگاه‌هاي دانشگاه لبه‌ي اين اتهامات به سوي كساني است كه از پايگاهي توده‌اي و روابط عمومي بالايي برخوردار هستند. در اين برخورد سازماندهي شده، دانشجويان خوابگاهي بدون ارائه‌ي هيچگونه حكم كتبي توسط مامورين انتظامي دانشگاه و با تهديد و ارعاب مجبور به دادن آزمايش اعتياد مي‌شوند. نتيجه‌ي اين آزمايشات در اختيار دانشجويان قرار نمي‌گيرد و تنها دست‌آويزي است براي پرونده‌ي سازي توسط كميته‌ي سركوب.
دانشجوياني كه در مقابل اين رفتارهاي توهين آميز و پرونده سازي ها مقاومت مي‌كنند و يا به خواسته‌هاي بيشرمانه‌ي كميته‌ي انضباطي تن نمي‌دهند، از طريق ارائه‌ي گزارشي پيش ساخته (اعتياد) به خانوادهايشان تحت فشار قرار مي‌گيرند. باید به دانشگاه گفت كه اين پرونده سازي‌ها و تهديد به اخراج‌ها تاثيري در حركت رو به جلوي جنبش دانشجويي ندارد بلكه، با ايجاد جو تنفر و انزجار از يك سو و نشان دادن چهره‌ي واقعي دست نشانده‌هاي حاكميت در دانشگاه از سوي ديگر، دانشجويان را در برداشتن گام‌هاي خود استوارتر مي‌كند.
شايد با توقيف نشريات منتقد، احضار فعالين دانشجويي به دادگاه‌هاي داخل و خارج دانشگاه و حتي دستگيري آنان بتوان متوهمانه سرود پيروزي خواند ولي، ما همچنان ايستاده ايم.
دانشجويان آزادي خواه و برابري طلب مشهد

اعتراضات گسترده دانشجویان دانشکده های فنی به وزرات علوم

دانشجویان روز شنبه در میدان فردوسی تجمع اعتراضی برپا خواهند کرد
دانشجویان دانشکده های فنی شریعتی، شمسی پور، انقلاب و ولیعصر تهران در اعتراض به تغییراتی که در سیستم آموزشی این دانشکده ها و نزول سطح علمی مدارک تحصیلی این دانشکده ها قرار است صورت بگیرد از روز سه شنبه 17 اردیبهشت دست به تجمع اعتراضی در این دانشکده ها زدند، این اعتراضات تا روز پنج شنبه ادامه داشته و قرار است با تجمع در روز شنبه در میدان فردوسی نیز ادامه داشته باشد. دانشجویان که به تصمیم وزارت علوم در مورد تغییر مدارک کارشناسی و فوق دیپلم این دانشکده ها به معادل به دیپلم تکمیلی معترض بودند، ابتدا در دانشکده دخترانه شریعتی متحصن شدند و سپس دامنه اعتراض به سایر دانشکده ها کشیده شد. با گسترش اعتراضات و کشیده شدن دامنه آن به بیرون از دانشکده ها گارد ضد شورش برای سرکوب دانشجویان وارد عمل شد.
مسئولین دانشکده ها و از جمله حسینی سرپرست اداره کل مدارس عالی فنی ‌و حرفه‌ای کشوربا حضور در جمع دانشجوی ان ابتدا با تهدید و سپس با تکذیب خبر تغییر سطح مدرک این دانشکده ها سعی کردند دانشجویان را متفرق کنند، ولی دانشجویان با بی اساس خواندن حرف مسئولین و متناقض دانستن آن با اخبار منتشر شده رسمی به حرف های آنان توجه نکردند و به اعتراض خود ادامه دادند.
در این میان حمایت دانشجویان دانشکده های مختلف از تجمعات یکدیگر باعث دلگرمی و تقویت عزم و اراده آنان در ادامه اعتراضاتشان است. در حالیکه تعدادی از دانشجویان در مقابل سازمان بازرسی تجمع کرده بودند، دانشجویان شمسی پور که قصد پیوستن به دوستان خود را داشتند که با سد نیروهای گارد ویژه که همراه با خشونت و ضربه های باتوم بود مواجه شدند، در عوض دانشجویان متحصن در مقابل سازمان بازرسی با شنیدن خبر محبوس شدن دوستان خود در دانشکده شمسی پور، برای پیوستن به آنان به سمت این دانشکده حرکت کردند و با شعارهای "نرده ها رو باز کنید، دانشجو ازاد کنید"، "شریعتی، شمسی پور، اتحاد اتحاد"، " دانشجو دانشگاه می خواهد"، "مدرک معتبر حق مسلم ماست" و " دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد" از دوستان خود حمایت کردند.
دانشجویان این دانشکده ها اعلام کرده اند صبح روز شنبه در میدان فردوسی برای پی گیری مطالباتشان تجمع خواهند کرد.
دانشجویان باید با پی گیری قاطع و متحدانه مطالباتشان به قدرت جمعی خود متکی باشند. حمایت دانشجویان دانشکده های مختلف از یکدیگر الگوی مناسبی از اتحاد و انسجام دانشجویان است که باید با تصمیم گیری جمعی برای ادامه اعتراضات شان تکمیل شود. دانشجویان باید از هر فرصتی به صورت جمعی درباره ادامه اعتراض و مطالباتشان با هم مشورت کنند. تشکیل مجمع عمومی دانشجویان برای تصمیم گیری و انتخاب نمایندگان دانشجویان و اتکا به قدرت جمعی باعث حفظ انسجام و قدرتمندتر شدن اعتراضات دانشجویان می شود.
دانشجویان باید برای مذاکره با مسئولین وزارت و دانشکده ها آنان را به میان جمع خود بکشند و نمایندگان خود را در این مذاکرات حمایت و پشتیبانی کنند. مذاکره پشت درهای بسته می تواند با تهدید و ارعاب نمایندگان دانشجویان و یا با وعده وعید های دروغین همراه باشد که در این صورت امکان شکست اعتراضات دانشجویان نیز هست. نمایندگان دانشجویان نیز باید با گزارش دهی دقیق و منظم به جمع دانشجویان آنان را از روند مذاکرات مطلع و خواهان شرکت و حمایت همه دانشجویان در روند مذاکرات باشند.
مسئولین وزارت و دانشکده ها باید سطح علمی، آموزشی و رفاهی دانشکده ها را افزایش دهند و باعث ارتقاء سطح علمی و مدرک دانشکده ها شوند، نه اینکه با پایین آوردن سطح مدارک تحصیلی سطح علمی، آموزشی و رفاهی دانشکده های فنی را کاهش دهند. کاهش سطح مدارک تحصیلی، کاهش سطح علمی و امکانات آموزشی و رفاهی این دانشکده ها را به دنبال خواهد داشت.

گزارش از فشارهای وارده بر دانشجویان در دانشگاه یزد

مدتی است در دانشگاه یزد فضایی حاکی از خفقان حکم فرما شده است. این فضا که با روی کار آمدن دکتر میبدی ریاست دانشگاه به تدریج آغاز شده بود، در ماه های منتهی به پایان سال ۸۶ و همچنین در آغازین روزهای سال جدید شدت یافته است.عمده برخورد ها در این بازه زمانی با نشریات منتقد و دگرباش دانشگاه صورت گرفته است به طوریکه این نشریات بارها به کمیته ناظر احضار شده اند. در این میان تاکنون دو نشریه “زمستان” و “بیان آزاد” با حکم سنگین توقیف دائم روبرو شده و اخیرا نیز بدون هیچ دلیلی از توزیع یک نشریه در سطح دانشگاه جلوگیری می شود. از این گذشته بر خلاف قانون نشریات در دانشگاه یزد قبل از چاپ توسط مدیر کل امور فرهنگی دانشگاه مورد بازبینی قرار گرفته و در مواردی حتی قبل از چاپ سانسور می شوند، همچنین بار ها با وجود مجوزدار بودن نشریات در کار توزیع آنها به دلایل نا معلوم سنگ اندازی شده است.در طی این مدت تعداد زیادی از مدیران مسئول به کمیته انظباطی دانشگاه احضار شده و به خاطر فعالیت های قانونیشان با احکام سنگین تعلیق، اخراج از خوابگاه و توبیخ کتبی با درج در پرونده روبه رو شده اند. و نیز در اقدامی بدیع معاون دانشجویی یکی از دانشجویان را به شرط امضای تعهد مبنی بر منع هرگونه فعالیت در دانشگاه مجاز به بازگشتن به خوابگاه کرد.
تابستان گذشته نیز تعدادی از سردبیران نشریات دانشجویی از محل سکونت خود به دانشگاه احضار شده و به خاطر امضای بیانیه ای در دفاع از دوستان خود در دفتر ریاست دانشگاه بازخواست و تهدید شدند.
ریاست دانشگاه علنا با دست کاری کردن پرونده آموزشی دانشجویان فعال آنها را از دانشگاه اخراج می کند و نسبت به شکایات و تمکین از قوانینی که این دانشجویان را مجاز به ادامه تحصیل می داند بی تفاوت است.
با وجود اینکه دانشجویان همواره در گردهمایی نشریات یا به طریق دیگر نسبت به دخالت های فراقانونی ریاست دانشگاه اعتراض کرده اند ولی بار ها شاهد دخالت ایشان و تحت فشار قرار دادن دست اندر کاران نشریات بوده ایم.
یکی از دانشجویان دانشگاه یزد در این زمینه به خبرنامه امیرکبیر گفت: “این برخورد ها تنها محدود به داخل دانشگاه نیست بلکه به طور پی در پی مسئولین دانشگاه با تماس های تلفنی با خانوده دانشجویان نسبت به فعالیت های دانشجویی آنها و آنچه مسائل انظباطی نامیده می شود گزارش داده و خانواده ها را تهدید می کنند که در صورت ادامه فعالیت فرزندانشان آنها را از خوابگاه اخراج خواهند کرد. به طوریکه در همین رابطه بسیاری از دانشجویان دختر از خوابگاه اخراج شدند.”
هم اکنون نیز از توزیع نشریه “پرومته” که دومین شماره خود را برای انتشار آماده می کرد جلوگیری شده و مدیر مسئول آن تا کنون سه بار به دفتر حراست، دفتر ریاست دانشگاه و کمیته ناظربر نشریات احضار شده است. به طور کلی فضای دانشگاه یزد به سمتی پیش برده می شود که در آن با تحت فشار قرار دادن دانشجویان فعال آنها را مجبور به سکوت و انفعال کنند.

یک ترم تعلیق از تحصیل برای میثم فرخ روز، دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر

میثم فرخ روز عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و مدیر مسئول نشریه دانشجویی “داروگ” به یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.پس از آنکه نشریه داروگ از سوی کمیته ی ناظر بر نشریات دانشگاه توقیف گردید، مدیر مسئول آن به کمیته انضباطی ارجاع داده شد، سپس در جلسه ای که بدون حضور وی در این کمیته تشکیل شد، میثم فرخ روز به یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات و محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه محکوم شد.همچنین یکی دیگر از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه نیز به دلیل برپایی یک تور خارج از دانشگاه برای دانشجویان به کمیته انضباطی احضار گردیده است.
این در حالی است که پس از انتصاب رییس جدید دانشگاه، بطحایی، برخورد با فعالین دانشجویی شدت یافته است و در هفته ی گذشته دو تن از دانشجویانی که در رشته های مجازی دانشگاه تحصیل میکنند به علت برپایی اردو و همچنین راه اندازی وبلاگ به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده اند و همچنین حراست دانشگاه از حضور دانشجویان مجازی در داخل دانشگاه ممانعت به عمل می آورد.

مجید توکلی با گزارش قرارگاه ثارالله سپاه و شکایت دادستانی بار دیگر به دادگاه احضار شد

در پی ارائه گزارش «معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» به دادستانی در خصوص یکی از شماره های نشریه دانشجویی «خط صفر»، مجید توکلی، مدیرمسئول این نشریه توقیف شده، بار دیگر به دادگاه احضار شد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر مجید توکلی که از ۱۹ اردیبهشت سال گذشته به اتهام انتشار نشریات جعلی و موهن در زندان به سر می برد، در آستانه سالگرد بازداشت خود بار دیگر توسط دادستان تهران احضار و مجددا تفهیم اتهام شد.
لازم به ذکر است در پرونده قبلی، که مربوط به نشریات موهن بود، مجید توکلی به همراه احسان منصوری و احمد قصابان ابتدا در دادگاه عمومی تبرئه شدند و قاضی مستندات موجود در پرونده را کاملا مردود دانست و اعترافات اخذ شده از این سه دانشجو را تحت فشار و شکنجه تشخیص داد. اما این حکم تحت فشار شدید نیروهای امنیتی و دادستان تهران و معاون امنیت وی، قاضی حداد، در دادگاه تجدیدنظر شکسته شد و آن ها به ۲۲، ۲۶ و ۳۰ ماه حبس محکوم شدند.
در پاییز سال ۸۶ احضاریه ای در زندان به دست مجید توکلی رسید که در آن ضمن معرفی «قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» به عنوان شاکی این دانشجو، بدون آن که عنوان اتهامی و موضوع شکایت ذکر شود، از وی خواسته شده بود خود را به دادسرای کارکنان دولت معرفی نماید. جالب آن که در حالی که مجید توکلی چندین ماه بود که در «بازداشت موقت» به سر می برد، در احضاریه ارسالی تاکید شده بود «در صورت عدم مراجعه در موعد مقرر حکم جلب صادر خواهد شد».
روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، در حالی که کمتر از یک ماه از اعلام حکم نهایی دادگاه تجدیدنظر مبنی بر محکومیت این سه دانشجو می گذشت از توکلی خواسته شد بار دیگر خود را برای مراجعه به دادگاه آماده کند. روز سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت، پس از انتقال این دانشجو از زندان به دادسرای کارکنان دولت مشخص شد این مسئله مربوط به احضاریه ای است که چندین ماه پیش به دست او رسیده بود.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر قاضی شعبه ۹ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت با تفهیم اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» به مجید توکلی، پرونده جدیدی را برای وی گشود. تفهیم اتهام توکلی در بازپرسی بدون اطلاع و حضور وکیل وی انجام شد. قاضی ابتدا اعلام کرد شاکی این پرونده «معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» بوده که از شماره ۱۵ نشریه دانشجویی «خط صفر»، منتشره در تاریخ ۲۳ آبان ۸۵، شکایت کرده است.
عناوین اتهامی توکلی به این شرح بوده است: انتشار نتایج یک نظرسنجی غیرمعتبر با عنوان «کاهش شدید محبوبیت دولت» به منظور تشویش اذهان عمومی، انتشار مطالب کذب و غیرواقعی پیرامون بیانات رهبری در سمنان به منظور تشویش اذهان عمومی، انتشار مطالب غیرواقعی در مورد سفرهای استانی رئیس جمهور و توهین به رئیس جمهور.
در خبر مندرج در نشریه، نتیجه یک نظرسنجی که کاهش محبوبیت احمدی نژاد، اختلاف نظر مردم با وی و… را نشان می داده آمده است. «معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله سپاه» ادعا کرده که این نظرسنجی غیر معتبر بوده و این دانشجو با انتشار نتایج این نظرسنجی مرتکب «نشر اکاذیب» شده است. شکایت «قرارگاه ثارالله سپاه»، که یکی از ارگان های اصلی سپاه محسوب می شود، از یک نشریه دانشجویی، آن هم در خصوص انتشار یک نظرسنجی، عجیب و غیرمعمول است.
مجید توکلی ضمن رد این اتهام، نظرسنجی مندرج در نشریه توقیف شده خود را به نقل از خبرگزاری رسمی «آفتاب» ذکر کرد. توکلی همچنین با ایراد اشکال در اصل شکایت، «قرارگاه ثارالله سپاه» را فاقد صلاحیت شکایت در این خصوص دانست، که قاضی در پاسخ اعلام کرد: «گزارش این تخلف از سوی این ارگان به دادستانی ارسال شده و شکایت از سوی دادستانی یا مدعی العموم صورت گرفته است». توکلی همچنین نسبت به عدم حضور وکیل خود در این جلسه اعتراض کرد.
این دانشجو همچنین در ادامه قوه قضاییه را فاقد صلاحیت رسیدگی به تخلفات نشریات دانشجویی دانست و عنوان کرد: «طبق آیین نامه نشریات دانشجویی تخلفات نشریات بایستی در کمیته ناظر بر نشریات در داخل دانشگاه رسیدگی شود و تنها با تشخیص کمیته ناظر بر نشریات است که پرونده تخلف نشریه دانشجویی به قوه قضاییه ارسال می شود. در حالی که هیچ یک از این مراحل در خصوص این شکایت طی نشده و شکایت مدعی العموم نیز فاقد وجاهت قانونی است».
در پایان در حالی که مجید توکلی همچنان پس از گذشت یک سال در زندان به سر می برد، قاضی برای وی قرار التزامی به مبلغ ۵۰ میلیون ریال صادر کرد و از وی خواست در صورت احضار مجدد، بلافاصله خود را به دادگاه معرفی نماید، که در غیر این صورت قرار التزام ۵۰ میلیون ریالی وی به اجرا گذاشته خواهد شد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۶, دوشنبه

اعتصاب و تحصن دانشجویان دانشگاه بیرجند

“دانشجویان دانشگاه بیرجند از دو روز قبل و در اعتراض به مشکلات رفاهی و نبود امکانات آموزشی و ‏صنفی اقدام به تحصن کردند تا بدین ترتیب مراتب اعتراض خود را به مسوولان مرکز نشین اعلام نمایند”.‏این بخشی از اظهارات یکی از دانشجویانی است که دراین تحصن حضور داشته است. این دانشجو می افزاید:‏‎ ‎‏”ما به نحوه اداره دانشگاه نیز اعتراض داریم. از نظر ما نحوه اداره این دانشگاه مطلوب نیست و خارج از ‏استانداردهای آموزشی است”.‏اعتراض دانشگاه بیرجند اما در زمانی رخ می دهد که پیش از آن و در طول هفته ی گذشته دیگر دانشگاه های ‏کشور هم شاهد اعتراض های فراوانی بوده است. علاوه بر دانشگاه سهند تبریز که در پی اقدام یکی از ‏مسوولین دانشگاه در بی حرمتی به یک دختر دانشجو زمینه های اعتراض دانشجویان فراهم شد، در ‏دانشگاههای دیگر از جمله بابل، زاهدان، شیراز، علامه و چند دانشگاه دیگر نیز دانشجویان اقدام به ‏برگزاری تحصن های اعتراضی کردند.‏اینک دانشجویان دانشگاه بیرجند هم در اعتراض به مشکلات صنفی از قبیل شلوغی خوابگاه ها، کیفیت نا ‏مطلوب غذای سلف سرویس و کمبود امکانات رفاهی اقدام به برگزاری این تجمع اعتراضی کرده اند. اما در ‏کنار این مساله و به گفته یکی از دانشجویان حاضر در تجمع:‏‎ ‎‏”هدف دیگر ما در این تجمع اعتراض به آغاز ‏شدید و گسترده برنامه اسلامی سازی دانشگاه ها و همچنین اعلام همبستگی با دانشجویان معترض دیگر ‏دانشگاه های کشور است که در دو هفته گذشته در اعتراض به سر می بردند”.‏تجمع دانشگاه بیرجند ابتدا به دعوت شورای صنفی این دانشگاه برگزار شد و بیش از هزار نفر از دانشجویان ‏در آن حضور یافتند؛‎ ‎اما در ادامه با تشکیل شورای متحصنین وارد فاز دیگری شد و از یک تجمع زود گذر ‏فراتر رفت.‏این تجمع که از صبح روز شنبه ۱۴ اردیبهشت آغاز شده، هم اکنون با اعتصاب غذای خشک ۳۰ نفر از ‏دانشجویان ادامه دارد. به گفته یکی از دانشجویان”وضعیت جسمانی چند تن از اعتصاب کننده ها هم بسیار ‏وخیم است.‏این در حالی است که شورای متحصنین پایان تحصن خود را منوط به حضور شخص وزیر علوم در دانشگاه ‏کرده است. رئیس دانشگاه بیرجند به همراه هیات رئیسه دانشگاه در این تجمع حاضر شدند ولی از آنجا که ‏خواسته ی دانشجویان حضور شخص وزیر علوم است تحصن همچنان ادامه دارد.‏یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه بیرجند می گوید:‏‎ ‎‏”نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه از جمله بسیج و ‏وزارت اطلاعات که همواره توسط حراست در جریان امور قرار می گیرند و اعضای آنها به دعوت حراست ‏به راحتی وارد دانشگاه می شوند فشارهای بسیاری به برخی از متحصنین و شورای متحصنین وارد آورده اند ‏ولی دانشجویان برای رسیدن به خواسته های به حق خود، یعنی بهبود وضعیت صنفی-رفاهی همچنان به ‏تحصن خود ادامه خواهند داد”.‏
نیروهای امنیتی و لباس شخصی در طول چند روز گذشته در ساعت های مختلف اقدام به فیلمبرداری از ‏تحصن دانشجویان کرده اند.‏

تداوم جو خفقان در دانشگاه آزاد شهر ری

متاسفانه با وجود برکناری ریاست سابق دانشگاه شهرری آقای دکتر نوایی و هم چنین رییس حراست آقای معظمی به دلیل اعتراضات گسترده دانشجوبان و اساتید و کارمندان دانشگاه همچنان شاهد وجود جو بسته در دانشگاه شهرری هستیم.این درحالی است که درزمان تصدی آقای دکتر سرور طی سالهای 82 تا 85 شاهد شکوفایی دانشگاه و فعالیتهای دانشجویی بودیم به نحوی که بیش از 5 نشریه مستقل دانشجوی در زمینه های سیاسی و فرهنگی و دهها نشریه علمی در حال چاپ وجود داشت.اما با روی کار آمدن آقای دکتر نوایی شاهد بسته شدن یک به یک نشریات دانشجویی در دانشگاه بودیم به طوری که در پابان کمتر از 2 سال تصدی ایشان به عنوان ییس دانشگاه هیچ گونه نشریه دانشجویی اعم از سیاسی و فرهنگی و حتی علمی نیز مجوز چاپ نگرفت و نشریات موجود هم به دلیل عدم حمایت های دانشگاه و همچنین توقیف توسط شورای فرهنگی دانشگاه از انتشار بازماندند.پس از برکناری آقای نو.ایی در شرایطی که گمان می رفت با انتصاب آقای قاضی سعیدی و تعویض مدیریت حراست از سوی ایشان انتظار باز شدن فضای فعالیت های دانشجویی را شاهد باشیم اما با گذشت حدود 6 ماه از مدیریت ایشان شاهد تداوم همان شرایط در دانشگاه و محدود بودن فضای فعالیت تشکل ها از جمله تشکل مستقل دانشجویی و انجمن اسلامی در دانشگاه هستیم؟!!!

یک دانشجوی دربند بر اثر شکنجه دچار خونریزی کلیه شد

یک دانشجوی سنندجی به نام" حبیب الله لطیفی" که از 7 ماه پیش در بازداشت بسر می برد، در بازداشتگاه و در اثر بدرفتاریهایی که با وی صورت گرفته به "خونریزی کلیه ها" و "پارگی صورت" دچار شده و اکنون در زندان عمومی سنندج بلاتکلیف است.وی در طول هفت ماه گذشته،بیش از سه ماه را در بازداشتگاههای سنندج و ایلام دربند بوده و بنا به گفته نزدیکانش،در آنجا برای کسب اقرار، شدیدا شکنجه شده است.
اتهام وی "اقدام علیه امنیت ملی" عنوان شده است.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۴, شنبه

بدنبال تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده هنر نیشابور معاون دانشکده ی هنر نشابور اخراج شد

در پی تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده ی هنر دانشگاه فردوسی واحد نیشابور (در روز۲۰/۱/۸۷) و طبق اخبار رسیده از این دانشکده دکتر مرتضایی معاون این دانشکده اخراج و کلیه ی کلاس های نامبرده نیز تعطیل شده است.
ما این پیروزی را به تمامی دانشجویان دانشکده ی هنر نیشابور تبریک می گوییم.

بلاتکلیفی حبیب الله لطیفی دانشجوی دربند سنندجی

حبیب الله لطیفی دانشجوی دربند سنندجی، بیش از هفت ماه است که در بلاتکلیفی بسر برده و در بازداشتگاه تحت شکنجه قرار گرفته است.
این دانشجوی سنندجی که از ۷ ماه پیش در بازداشت بسر می برد، در بازداشتگاه و در اثر بدرفتاریهایی که با وی صورت گرفته به “خونریزی کلیه ها” و “پارگی صورت” دچار شده و اکنون در زندان عمومی سنندج بلاتکلیف است. وی در طول هفت ماه گذشته، بیش از سه ماه را در بازداشتگاههای سنندج و ایلام دربند بوده و بنا به گفته نزدیکانش، در آنجا برای کسب اقرار، شدیدا شکنجه شده است. اتهام وی “اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده است.

به کمپین دفاع از شیث امانی بپیوندید!


به کمپین دفاع از شیث امانی بپیوندید! شیث امانی کارگرمعترض، نماینده کارگران کارخانه نساجی کردستان، عضوکمیته اعتصاب وتحصن جمعی کارگران نساجی درسالهای 72- 73 . از بنیان گذاران اتحادیه سراسری کارگران اخراجی وبیکار. عضوکمیته برگزار کننده اول مه درسال 86 وسخنگوی کارگران درمراسم اول مه سنندج . توسط دولت سرمایه داران محاکمه وهم اکنون درزندان بسرمی برد.
خانواده این کارگر دربدترین شرایط مالی ومعیشتی بسر می برند. زندانی کردن شیث امانی درآستانه اول ماه مه به معنای سرکوب طبقه کارگر وایجاد فضای رعب وحشت درصفوف کارگران معترض است. به این تهاجم اشکار به طبقه کارگر ایران به رهبران عملی جنبش اعتراضی کارگران اعتراض کنیم.
ما همه شما را به حمایت از کمپین دفاع از به کمپین دفاع از شیث امانی بپیوندید! شیث امانی کارگرمعترض، نماینده کارگران کارخانه نساجی کردستان، عضوکمیته اعتصاب وتحصن جمعی کارگران نساجی درسالهای 72- 73 . از بنیان گذاران اتحادیه سراسری کارگران اخراجی وبیکار. عضوکمیته برگزار کننده اول مه درسال 86 وسخنگوی کارگران درمراسم اول مه سنندج . توسط دولت سرمایه داران محاکمه وهم اکنون درزندان بسرمی برد.
خانواده این کارگر دربدترین شرایط مالی ومعیشتی بسر می برند. زندانی کردن شیث امانی درآستانه اول ماه مه به معنای سرکوب طبقه کارگر وایجاد فضای رعب وحشت درصفوف کارگران معترض است. به این تهاجم اشکار به طبقه کارگر ایران به رهبران عملی جنبش اعتراضی کارگران اعتراض کنیم.
ما همه شما را به حمایت از کمپین دفاع از شیث امانی فرامیخوانیم. درمحل کاروزندگی خود طومار اعتراضی جمع آوری کنید، به نهادهای بین المللی و اتحادیه های کارگری برای جلب حمایت نامه بنویسید. هرجا ممکن است تظاهرات وتجمع سازمان دهید. آزادی شیث امانی را خواستار شوید وقدرت اعتراضی واتحاد طبقه خویش را به نمایش بگذارید. تلاش صمیمانه شما دراین کمپین گامی است درجهت تقویت مبارزه جنبش طبقه کارگر درایران ازاین تلاش دریغ نکنید

http://shisamani.blogfa.com/
فرامیخوانیم. درمحل کاروزندگی خود طومار اعتراضی جمع آوری کنید، به نهادهای بین المللی و اتحادیه های کارگری برای جلب حمایت نامه بنویسید. هرجا ممکن است تظاهرات وتجمع سازمان دهید. آزادی شیث امانی را خواستار شوید وقدرت اعتراضی واتحاد طبقه خویش را به نمایش بگذارید. تلاش صمیمانه شما دراین کمپین گامی است درجهت تقویت مبارزه جنبش طبقه کارگر درایران ازاین تلاش دریغ نکنید

http://shisamani.blogfa.com/

احضار رفیق مجید پورماجد به دادگاه انقلاب

طبق اخبار دریافتی رفیق مجید پورماجد را روز یکشنبه ١٥ اردیبهشت به شعبه ٤ دادگاه انقلاب تبریزجهت دفاع از خود احضار کرده اند. آنها اتهام واهی توهین به شعاﺌر اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی را به رفیق مجید بسته اند. حیله جدید آغاز شده است باید خودمان را برای عقب راندان این حمله آماده سازیم.

160 ساعت تحصن دانشجويان دانشگاه سهند پيروزمندانه خاتمه يافت

در حالي تحصن 160 ساعته دانشجويان در دانشگاه صنعتي سهند تبريز خاتمه يافت، كه متحصنين موفق شدند بجز بند اول كه در ادامه ذكرش خواهد رفت در تمامي چهار بند ديگر يعني عذر خواهي معاونت آموزشي دكتر قاليچي از جمع سي نفره دانشجويان فعال، بررسي مسائل و احكام كميته هاي انضباطي در كميته تجديد نظر با حضور نمايندگان منتخب دانشجويان طي هفته آينده، ‌عدم تفكيك جنسيتي و عدم تبعيض در فعاليت هاي فرهنگي ميان تشكل ها در امور منتسب به امور فرهنگي به خواسته هاي مطلوب خود دست يابند. بند اول نيز با توجه به حتمي بودن بركناري دكتر زاهد معاونت دانشجويي فرهنگي در ماه هاي آينده و خارج بودن توان دانشگاه در بركناري حسيني رياست حراست، دانشجويان به اكثريت بالايي از خواسته هاي خود دست يافتند و براي اولين بار پس از روي كار آمدن دولت جديد،‌ جنبش دانشجويي موفق به كسب نتايجي گشت كه در خور دانشجويان و جنبش آنهاست. توجه به بندهاي درخواستي در اين تحصن كه هر كدامشان در هر دانشگاهي موردي براي تحصن و تجمع است، نشان از بزرگي حركتي بود كه سهند از پس آن برآمد.
در اين تحصن كه نزديك به پنج روزش را متحصنين در اعتصاب غذا بودند، 34 نفر دست به اعتصاب غذا زدند و 28 مورد به مراكز درماني منتقل گشتند كه حال برخي در زمان انتقال بسيار وخيم بود اما هم اكنون تمامي دانشجويان در شرايط مطلوب بسر مي برند. دانشجويان در پايان امضاي كتبي رياست دانشگاه دكتر چناقلو را براي مصونيت افراد فعال در بخش هاي مختلف تحصن دريافت كردند و برگ ديگري پيروزي شان را به رخ كشاندند. دانشگاه هاي خواجه نصير الدين طوسي تهران، تربيت معلم تهران، شيراز، ‌سيستان و بلوچستان، آزاد تبريز،‌ سمنان، تربيت معلم تبريز و دانشگاه تبريز حمايت رسمي خود را از طريق بيانيه ها اعلام نمودند. ضمن آنكه دانشگاه آزاد تبريز ديروز در تجمعي كه دو ساعت به طول انجاميد خواستار پيگيري مسئولين بلندپايه نسبت به فجايع انساني در حال رخ دادن در سهند شدند و با اينكار دلگرمي عجيبي به متحصنين دادند. ضمنا دانشجويان دانشگاه تبريز با كمك مالي خود حمايتشان را از حركت دانشجويان سهند اعلام نمودند تا ضرورت پيوند ميان جنبش هاي مختلف خود را از بيش از پيش نشان دهد. متحصنين در پايان با سوگندي اعلام كردند ديگر بار و ديگر بار در كنار هم خواهند ايستاد و خواهند خواند؛ و اينچنين ضرورت حضورشان در جنبش دانشجويي را نشان دادند.
دانشجويان متحصن دانشگاه سهند، در كنار هم ايستادند و از بودن به شدن گذر كردند، و آزادي شان را از آنچه كه در بندشان كرده بود فرياد زدند. وينان آ‍زادي خواهان وجودشان بودند و برابري طلبان انسانيت. آزادي شان را فرياد زدند و برابري را با مبارزه دوشادوش هم دريافتند. چنان سوگند خوردند و بر سوگندشان درود فرستادند و ديگر بار سوگند خوردند كه تا هستند كوه از استواري شان سست ميشود و زمين از پاي كوبي شان دهان باز مي كند؛ كه تا هستند با هم باشند و تا هستند مبارز باشند. سهند دوباره خروشيد، عشق‌ها فریاد شدند، فريادها رها شدند، رهايي نفس كشيد، و نفس آزادي را طلب كرد. و آزادي، دوشادوش برابري مرد و زن ،بزرگ و كوچك، پدر و پسر، شاه و برده،‌ ارباب و بنده، و، دانشگاه و دانشجو نفس كشيد.
اتحاد‌، مبارزه، پيروزي
دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی سهند تبریز

رفیق پیمان پیران آزاد شد!

زنده باد پیمان پیران!
زنده باد آزادی!
زنده باد برابری!