۱۳۸۶ آبان ۲, چهارشنبه

تحصن و تجمع سراسری در دانشگاه صنعتی شاهرود

تحصن سراسری دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود روز سه شنبه و در دومین روز پیاپی با حضور گسترده و بیش از۷۰۰ نفری دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.دانشجویان این دانشگاه که در اعتراض به محرومیت از تحصیل صادر شده برای دانشجویان منتقد، صدور حکم انحلال انجمن اسلامی دانشجویان، انحلال شورای صنفی، اعمال محدودیت های فراقانونی همچنین ادامه بازداشت سه دانشجوی پلی تکنیک در صحن دانشگاه تجمع نموده بودند؛ خواهان پاسخگویی مسئولان دانشگاه شدند که باز هم مسئولان دانشگاه حاضر به پاسخگویی به دانشجویان نشدند ولی اعلام کردند که با تشکیل یک کمیته از مسئولان دانشگاه حاضر به رایزنی با منتخبین متحصنین بوده و قول دادند ظرف مدت ۱۰ روز به خواسته های دانشجویان عمل کنند.به گزارش خبرنامه امیرکبیر این تحصن در حالی شکل گرفت که شب قبل از آن مسئولان دانشگاه در تماس هایی به منازل دانشجویان منتقد به تهدید خانواده های دانشجویان فعال پرداخته بودند و مشکلات دانشجویان منتقد را اخلاقی نامیده بودند. در این تحصن که همراه با برگزاری تریبون آزاد بود، سید اشکان مدنی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان با اعتراض نسبت به صدور حکم غیرقانونی انحلال انجمن اسلامی، عنوان نمود انجمن اسلامی از حق فعالیت خویش دست نخواهد کشید و از حق تحصیل دانشجویان محروم از تحصیل دفاع خواهد نمود.علی قلی زاده سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه که به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است به نمایندگی از دانشجویان محروم از تحصیل، عنوان نمود که شرایط حاضر حاصل بی توجهی مسئولان دانشگاه بوده و آنان به عنوان مسئول باید مورد سوال قرار بگیرند. ولی با اشاره به بازداشت ها و برخورد های گسترده با فعالان کارگری، زنان، معلمان، دانشجویان و اخیرا برخورد با احزاب و فعالان حقوق بشر با نامگذاری سال به نام اتحاد ملی در تناقض است. در این تجمع همچنین فعالان صنفی، حقوق بشر و نشریات دانشجویی دانشگاه نیز مشکلات خود را بیان نمودند.در این تریبون آزاد که از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۴ ادامه داشت، دانشجویان با سردادن شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان آزادی احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی شدند. دانشجویان همچنین با سردادن شعارهایی نسبت به عواقب تشکیل انجمن موازی و قلابی که برخی از مسئولان دانشگاه به دنبال آن می باشند هشدار داده و عنوان نمودند از انجمن اسلامی واقعی و منتخب دانشجویان دفاع خواهند کرد. دانشجویان با در دست داشتن پلاکارد هایی خواهان لغو احکام محرومیت از تحصیل برای دانشجویان انجمنی شدند.در حالی دانشجویان متحصن به آرامی و با انتخاب ۷ نفر به عنوان شورای منتخب متحصنین اول آبان ماه، به تجمع خویش پایان دادند که برخی از کارکنان حراست و مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه به تهدید و ارعاب دانشجویان می پرداختند که موجب بروز تنش در ساختمان امور فرهنگی دانشگاه نیز گشت.در پایان این تجمع، متحصنین با اعلام پایان موقت تجمع با انتخاب شورای منتخب ادامه ی پیگیری ها ظرف ۱۰ روز آینده را به این شورا سپردند و بیانیه ای به شرح ذیل صادر نمودند:
بیانیه شماره ۱ متحصنین دانشگاه صنعتی شاهرود
ما دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی شاهرود با اعلام پایان موقت تحصن، ضمن تاکید بر اعاده حقوق مسلم دانشجویان، رسیدگی به خواسته های ذیل را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز (مهلت خواسته شده از طرف مسئول دانشگاه) خواستار می باشیم:
۱. لغو احکام محرومیت از تحصیل و کمیته های انضباطی
۲. بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود
۳. برگزاری انتخابات شورای صنفی
۴. رفع محدودیت ها برای نشریات دانشجویی
ضمنا متحصنین اول آبان ماه با انتخاب شورای منتخب هفت نفره مرکب از: ۱- محسن رنجبر ۲- جواد صفدری ۳- سامان فیروزی ۴- علی قلی زاده ۵- روح ا… مدرسی ۶- سید اشکان مدنی ۷- سیده فهیمه میرلوحی، مطالبات متحصنین را پیگیری خواهد نمود. شورای منتخب متحصنین موظف است هر روز گزارش پیگیری های خود و نتیجه مذاکرات با کمیته ی سه نفره متشکل از مسئولان دانشگاه را به اطلاع عموم دانشجویان رسانده و در صورت عدم تحقق خواسته های متحصنین در مهلت ۱۰ روزه، تحصن در مراحل بعدی ادامه خواهد یافت.
متحصنین اول آبان ماه ۸۶دانشگاه شاهرود
****
بیاینه جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز: دانشگاه کُلمبیا نیست، دانشگاه چمران است!!این جا دانشگاه کلمبیا نیست دانشگاه چمرانِ اهواز است، دوستان ما ملوانان انگلیسی هم نیستند. فرزندان همین آب و خاک اند، و تنها بدین جرم اینک در بندند. «مدعیان آزادی و صلح جهانی، معنویت و مهرورزی» با حبس و زندان به استقبال دوستان ما می روند. دوستانی که تنها جرمشان آگاهی است، آگاهی و انسان بودن. و امروز در این مملکت واژه ها جامه دیگر می کنند تا ستاره ها در اوین بدرخشند، در بند امنیتی ۲۰۹ تا آزادی در زندان معنا دهد، تا مهرورزی با محدودیت عجین شود، تا دانشگاه، بازداشتگاه شود. تا دانشجو بودن، جرم بالقوه. تا به هر که گمان بد برند به زندان افکنند و هر شمعِ آینده را خاموش کنند. خبر های خوشِ هسته ای، دستاوردهای آسمانی، افتادن در مسیر توسعه، کشیدن ترمز هسته ای همه و همه دستاویزی است تا در شرایط داخلی هم افکار عمومی را منحرف کنند و هم بر ضعف ها سرپوش نهند تا عده ای پایه ی حکومت خود را محکم تر کنند.و در دانشگاه فلک زده ی چمران اهواز که مدت هاست آن را به وضعیتی ساکن و خموش، سرشار از انفعال و بی میلی فرو برده اند، و کلیه ی فعالیت های جمعی را به حالت تعلیق در آورده اند دستگیری چند تن از دوستانمان نشان از پرونده سازی و توطئه ای شوم است که گمان می رود دامن فعالان آرام دانشجویی را نیز خواهد گرفت و اندک فعالیت های گروهی در دانشگاه را نیز از بین خواهد برد. این اقدام غیر انسانی که از اولین نتایج تعویض رئیس دانشگاه چمران است وبه عنوان بیلان کاری در برابر مافوق به حساب خواهد آمد به هر بهانه ایی که باشد محکوم است.نمی توان دریچه های آگاهی را بست، نمی توان دروغ را به جای حقیقت جا زد، نمی توان خورشیدِ آشکار را تکذیب کرد. چنین شرایطی چهره ی دیگر مدعیان دروغین مهربانی و مهرورزی را هویدا خواهد کرد. دوستان ما چه در بند باشند، چه تهدید شوند و چه به هزار طریق آزار ببینند چراغ آگاهی را از دست نخواهند انداخت. انسان با گفتگو و تعامل، مدارا و احترام به عقاید دیگران، با آزادی بیان. به دنبال سعادتمندی است. این ها تنها کسانی را به وحشت می اندازد که نانِ فضای بسته و سرکوب شده را می خورند. ما نسبت به در پی گرفتن چنین روی کردی در دانشگاه چمران اهواز هشدار می دهیم و خواهان آزادی سریع دوستان مان از سیاهچاله های تباهی هستیم.پنج تن از دانشجویان دانشگاه چمران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده اند و دو تنِ دیگر تا کنون احضار شده اند. ز همه ی آزادی خواهان تقاضا می کنیم برای آزادی این عزیزان ما را یاری کنند.
جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز

خبرنامه امیرکبیر

هیچ نظری موجود نیست: