۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

ادامه روند سرکوب گسترده دانشجویان در ایام تعطیلی دانشگاه ها، در سایه سکوت رسانه ها

در حالی که نزدیک به یک ماه است که دانشگاه ها در تعطیلی امتحانات پایان ترم خود به سر می برند و طی هفته های گذشته مسئله رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس فضای رسانه ای کشور را احاطه کرده است، سرکوب دانشگاه ها و فعالین دانشجویی به صورت گسترده در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر پس از شروع زود هنگام اعتراضات و تجمعات دانشجویی در سال تحصیلی جدید و متعاقب آن برگزاری موفقیت آمیز مراسم روز دانشجو در بیش از ۳۰ دانشگاه کشور موج برخورد سنگین با فعالین دانشجویی در آستانه برگزاری امتحانات پایان ترم و تعطیلی دانشگاه ها آغاز شد و این موج همچنان ادامه دارد.پس از تعطیلی خبرگزاری ایلنا و تغییر و تحول فراوان در ایسنا و در پی فشار بر مطبوعات منتقد مبنی بر نپرداختن به اخبار دانشجویی و همچنین رد صلاحیت گسترده کاندیداهای مجلس هشتم، اخبار مربوط به سرکوب گسترده دانشجویان مورد توجه کمتری قرار می گیرد و همین امر سبب شده مدیران دولتی با خیالی آسوده دامنه سرکوب را گسترده کنند.خبرگزاری ایسنا علیرغم آن که صفت «دانشجویی» را یدک می کشد، عملا در جهت سیاست های سرکوب دانشگاه ها حرکت می کند. بازداشت گسترده، قتل یک دانشجو در زندان، احضارها و احکام کمیته انضباطی عموما یا در خبرهای این خبرگزاری بازتاب نمی یابد و یا با اطلاع رسانی ضعیف و جانبدارانه سعی می شود، اخبار ارسالی بر علیه دانشجویان باشد.از سوی دیگر این خبرگزاری ترجیح داد در زمانی که دانشگاه زیر شدیدترین فشارها بود، اخبار دانشجویی خود را به بررسی نظر دانشجویان درباره انتخابات مجلس اختصاص داده و یا به بازدید نمایشی احمدی نژاد از مراسم عاشورای خوابگاه دانشگاه تهران بپردازد.

جالب تر آن که عکس های تهیه شده توسط ایسنا از مراسم و تجمعات دانشجویی در اختیار کمیته های انضباطی قرار گرفته و به عنوان مستندات علیه دانشجویان استفاده می شود. مشخص نیست آیا این عکس ها در اختیار نیروهای امنیتی نیز قرار می گیرد یا خیر.برخی از تحلیلگران موج فراگیر برخورد با فعالین دانشجویی، که به طرز بی سابقه ای در بسیاری از دانشگاه های کشور نمود داشته است، را ناشی از تحلیلی امنیتی از فضای دانشگاه ها دانسته و برخوردهای اخیر را بنا بر توصیه نهادهای امنیتی به مسئولین وزارت علوم و دانشگاه ها می دانند.برگزاری ۳۰ تجمع و تریبون آزاد در روز دانشجوی امسال ضربه سنگینی به حامیان دولت وارد کرد. این نیروها از بیم آن که مبادا این تجمعات در ترم جدید و در آستانه انتخابات مجلس هشتم تکرار شود و عملا آب به آسیاب مخالفان و منتقدان دولت بریزد، مصمم شده اند در زمان تعطیلی دانشگاه ها و با سوء استفاده از جو سکوت خبری، سرکوب گسترده ای را به صورت چراغ خاموش در اکثر دانشگاه های کشور سازماندهی نمایند.

خلاصه و جمع بندی حجم عظیم برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان در چند هفته اخیر به شرح زیر است: ۶۳ دانشجو به کمیته های انضباطی احضار شده اند (به علاوه آمار نامشخص احضارها در دانشگاه های اصفهان، امیرکبیر و…)، ۴۶ نفر از فعالین دانشجویی از تحصیل محروم شده اند، ۸۱ دانشجو بازداشت شده اند که جمع کثیری از آن ها همچنان در بازداشت به سر می برند.

احضار به کمیته انضباطی

دانشگاه تهران: احسان دولت شاه، سحر رضا زاده، آرش پهلوان، رضا نگه داری، علی هاشمی، کیوان امام وردی، سلمان یزدان پناه، میلاد عزیزی، حافظ رستمی، پگاه حمزه ای، هیوا مجیدزاده، مرتضی مساکنی، حسام سلامت، سارا کرمانیان، زینب پیغمبرزاده و ۳ دانشجوی دیگر (۱۸ نفر)

دانشگاه علامه: مهدیه گلرو، علیرضا موسوی، امیر یعقوبعلی، نگین فرازمند، عسل اخوان، کوروش جنتی، شیما فرزادمنش، فرهنگ سلامی، امیرحسین ایرجی و مازیار سمیعی (۱۰ نفر)

دانشگاه علم و صنعت: امین مهدی شاه زمانیان، سجاد محمدی، علی اسدالهی و مجید سقایتی (۴ نفر)

دانشگاه همدان: پوریا شریفیان، فاطمه معصومی، محمد صیادی، امین نظری، مهدی جمالوند، رضا جعفریان، سیاوش حاتم، مهدی مسافر، ساسان منبری، سیروس محمدی و وهاب کریمی نژاد (۱۱ نفر)

دانشگاه کرمان: محسن خسروی، حسن حسنی، محمود هادی پور، حسام سعیدی، وحید زارع و یک دانشجوی دیگر (۶ نفر)

دانشگاه اصفهان: کمیته انضباطی دانشگاه اصفهان چندین نفر از دانشجویان این دانشگاه را به بهانه شرکت در تجمعات اخیر این دانشگاه احضار کرده است (؟ نفر)

دانشگاه امیرکبیر: کمیته انضباطی دانشگاه امیرکبیر چندین نفر از دانشجویان این دانشگاه را به بهانه شرکت در تجمعات اخیر این دانشگاه احضار کرده است (؟ نفر)

دانشگاه شیراز: اسماعیل جلیل وند، حمدا… نامجو، ناهید افراسیابی و سحر یزدانی (۴ نفر)

دانشگاه شاهرود: مسعود قربانی نژاد، مهدی چاووشیان، و مسعود نظری فرد (۳ نفر)

دانشگاه یاسوج: مجتبی نظری، امین خسروی، محسن موسوی و الهام موسوی (۴ نفر)

دانشگاه آزاد مشهد: امیرحسین نوربخش، عادل تاعنی و محمد میزبان (۳ نفر)

صدور حکم انضباطی

دانشگاه تهران: سلمان یزدان پناه (دو ترم محرومیت از تحصیل)، رضا نگه داری (یک ترم محرومیت از تحصیل)، محمدکریم آسایش (یک ترم محرومیت از تحصیل) و حمید ملک زاده (یک ترم محرومیت از تحصیل) (۴ نفر)

دانشگاه علامه: سلیمان محمدی (دو ترم محرومیت از تحصیل)، کوروش جنتی (یک ترم محرومیت از تحصیل)، فرهنگ سلامی (یک ترم محرومیت از تحصیل)، آیدین اخوان (یک ترم محرومیت از تحصیل) و مازیار سمیعی (یک ترم محرومیت از تحصیل) (۵ نفر)

دانشگاه علم و صنعت: امین مهدی شاه زمانیان (دو ترم محرومیت از تحصیل)، سجاد محمدی (دو ترم محرومیت از تحصیل)، علی اسدالهی (دو ترم محرومیت از تحصیل) و مجید سقایتی (دو ترم محرومیت از تحصیل) (۴ نفر)

دانشگاه همدان: امین نظری (یک ترم محرومیت از تحصیل)، محمد صیادی (یک ترم محرومیت از تحصیل)، مهدی جمالوند (یک ترم محرومیت از تحصیل) و سیاوش حاتم (یک ترم محرومیت از تحصیل) و پوریا شریفیان، رضا جعفریان، ساسان منبری، سیروس محمدی، وهاب کریمی نژاد و فاطمه معصومی (توبیخ کتبی) (۴+۶ نفر)

دانشگاه کرمان: محسن خسروی (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، حسن حسینی (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، محمود هادی پور (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، حسام سعیدی (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، وحید زارع (۲ ترم محرومیت از تحصیل) و ۷ دانشجوی دیگر (۲ ترم محرومیت از تحصیل) (۱۲ نفر)

دانشگاه اصفهان: مازیار معصومی (یک ترم محرومیت از تحصیل)، ارسلان صادقی (یک ترم محرومیت از تحصیل)، علی رهنما (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، و علیرضا داوودی (۲ ترم محرومیت از تحصیل) (۴ نفر)

دانشگاه شیراز: کمیته انضباطی برای بیش از ۳۰ دانشجوی دانشکده دندانپزشکی احکامی شامل یک ترم محرومیت مشروط از تحصیل، محرومیت از امکانات رفاهی دانشگاه تا پایان تحصیلات، توبیخ کتبی با درج در پرونده و تذکر کتبی با درج در پرونده صادر کرده است

دانشگاه یاسوج: مجتبی نظری (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، محسن موسوی (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، امین خسروی (۲ ترم محرومیت از تحصیل) و الهام علوی (۲ ترم محرومیت از تحصیل) (۴ نفر)

دانشگاه فردوسی مشهد: تینا حسینی (یک ترم محرومیت از تحصیل) (۱ نفر)

دانشگاه امیرکبیر: آرش آرمون (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، مجید شیخ پور (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، نیما گرشاسبی (یک ترم محرومیت از تحصیل) و دو دانشجوی دیگر (یک ترم محرومیت از تحصیل) (۵ نفر)

دانشگاه شاهرود: فرخنده بختیارزاده (یک ترم محرومیت از تحصیل)، علی قلی زاده (۲ ترم محرومیت از تحصیل)، اشکان مدنی (دو ترم محرومیت از تحصیل)، فهیمه میر لوحی و جواد صفدری (توبیخ کتبی) (۳+۲ نفر)

بازداشت

تهران: مرتضی اصلاحچی، بیتا صمیمی زاد، آناهیتا حسینی، سروش ثابت، محمد پورعبدالله، ساناز اللهیاری، امین قضایی، سروش دشتستانی، بیژن صباغ، کاوه عباسیان، مرتضی خدمتی لو، بهزاد باقری، میثم مهرابیان، علی قادری، فرشاد دوستی پور، محمدصالح ایومن، سهراب کریمی، جواد علیزاده، میلاد عزیزی و… . علاوه بر این ۲۵ نفر از دانشجویان طیف چپ در آذرماه و ۵ دانشجو در جریان ناآرامی های کوی دانشگاه تهران بازداشت شده اند. (۶۵ نفر)

مشهد: فرزاد حسن زاده و محمد زراعتی (۲ نفر)

مازندران: با هجوم نیروهای امنیتی به منزل یکی از دانشجویان، ۷ دانشجویی که در آن جا جلسه ای برگزار کرده بودند دستگیر شدند. ۵ نفر از دانشجویان مازندران آذرماه دستگیر شده بودند (۱۲ نفر)

کرمانشاه: پویا کرمانجیان و یک دانشجوی دیگر (۲ نفر)

موارد دیگر

کردستان: ابراهیم لطف اللهی پس از این که دو هفته از بازداشتش می گذشت در زندان سنندج کشته شد و به صورت مخفیانه به خاک سپرده شد. نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم ترحیم این دانشجو نیز ممانعت به عمل آوردند. عبید زارعی دانشجوی سنندجی در دادگاه انقلاب سنندج به یکسال حبس تعلیقی محکوم شد. فرشاد دوستی پور، سهراب کریمی، محمدصالح ایومن، جواد علیزاده، صباح نصری، هدایت غزالی، یاسر گلی، حبیب الله لطیفی، روناک صفارزاده، هانا عبدی و… پس از گذشت چندین ماه همچنان در بازداشت به سر می برند.

دانشگاه امیرکبیر: احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی در حالی که یک ماه است وثیقه برای آن ها صادر شده و قاضی دستور آزادی آن ها را به زندان داده است، دادیار زندان از آزاد کردن آن ها خودداری می کند. بابک زمانیان به دادگاه انقلاب احضار شد. محمداسماعیل سلمانپور که قصد داشت به عنوان میهمان وارد خوابگاه شهدا شود که با ممانعت مامورین انتظامات خوابگاه کار به درگیری میان دانشجویان و مامورین انتظامات انجامید. حراست مانع شرکت متین مشکین، مسعود دهقان و علی عزیزی در مجمع عمومی جامعه فارغ التحصیلان این دانشگاه شد.

دانشگاه یاسوج: یک فعال دانشجویی دختر به نام علوی داخل دانشگاه مورد ضرب وشتم نیروهای ناشناس قرار گرفت.

دانشگاه تهران: گارد ویژه در اقدامی بی سابقه با حمله به طرف دانشجویان، آن ها را تا داخل کوی تعقیب و دانشجویان تجمع کننده را مورد ضرب و شتم قرار داد. در پی ضرب و شتم دانشجویان حدود ۱۸ نفر از دانشجویان جراحاتی در ناحیه سر، صورت، پا و دست برداشتند.

دانشگاه کرمان: پس از گذشت ۴۰ روز از توقف موقت فعالیت های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کرمان، هیات نظارت بر تشکل های این دانشگاه کلیه فعالیت های انجمن اسلامی را به مدت ۵ ماه به حالت تعلیق درآورد.

دانشگاه خرمشهر: کلیه فعالیت های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خرمشهر به مدت ۶ ماه به حالت تعلیق درآمد.

* اخبار دریافتی از وضعیت دانشجویان چپ در بند حکایت از آن دارد که برخی از این دانشجویان جهت اعتراف گیری و مصاحبه تلویزیونی تحت فشار و شکنجه فراوان قرار دارند. تا آن جا که چندی پیش یکی از این دانشجویان، بهروز کریمی زاده، اقدام به خودکشی کرده است.

* محمد هاشمی، آرش خاندل و مسعود حبیبی، از بازداشت شدگان ۱۸ تیر امسال، به دادسرای انقلاب احضار شدند.

خبرنامه امیرکبیر

هیچ نظری موجود نیست: