۱۳۸۶ شهریور ۲۰, سه‌شنبه

خبرنگاران اجازه ملاقات با سه دانشجوی شکنجه شده دانشگاه امیرکبیر را نیافتند

خبرنگار رسانه های مختلف که صبح امروز برای بازدید از زندان اوین دعوت شده بودند، اجازه دیدار با سه دانشجوی دانشگاه امیرکبیر را نیافتند.
گفتنی است قوه قضاییه با دعوت از خبرنگاران رسانه های گروهی برای بازدید از زندان اوین سعی نمود، با موج خبری ایجاد شده در خصوص بدرفتاری با زندانیان به خصوص متهمین امنیتی و سیاسی در هفته های اخیر سرپوش بگذارد.به گزارش خبرنامه امیرکبیر خبرنگاران در این بازدید تنها اجازه یافتند از محل ها و سالن های خاصی که مسئولین سازمان زندان ها برایشان مشخص کرده بودند بازدید نمایند. بنا بر این گزارش، عکاسان خبرنگاران داخلی اجازه ورود به سالن های زندان را نیافتند. اما تصويربرداران BBC، CNN، AP، NHK، REUTERS، العالم و سحر علاوه بر عكاسان و تصويربرداران صدا و سيما، شبكه خبر، واحد مركزي خبر، باشگاه خبرنگاران جوان، ايرنا و روزنامه حمايت و ماوي جهت بازديد در زندان حضور يافتند.جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه، در پاسخ به اعتراض خبرنگاران داخلی نسبت به این اعمال تبعیض بین خبرنگاران اظهار داشت: درهيچ كجاي دنيا مرسوم نيست كه از زندان‌ها و زندانيان فيلم و عكس تهيه شود. استدلال اين موضوع نيز قوانين و مقررات و حقوق متهم است. اما سخنگوي قوه قضاييه توضيح نداد كه آيا حقوق متهمان فقط با حضور عكاسان چند خبرگزاري و روزنامه داخلي و معتبر نقض مي‌شود؟
سلیمانی، مدیرکل زندان های استان تهران، در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای ملاقات با احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری، سه دانشجوی شکنجه شده دانشگاه امیرکبیر، گفت: اين سه نفر در اختيار قاضي پرونده هستند و ملاقات با آنها با اجازه‌ي قاضي پرونده است. آنها در زندان نگهداري مي‌شوند و چند روز پيش با خانواده‌هايشان ملاقات داشتند.در این دیدار که کیان تاجبخش، یکی از زندانیان امنیتی که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارد، برای ملاقات با خبرنگاران از بند ۲۰۹ به مقابل ساختمان مديريت سازمان زندان‌ها، آورده شده بود، از شرایط نگه داریش در این بند ابراز رضایت کرد. کیان تاجبخش در سخنان کوتاه خود در حالی که اصرار عجیبی بر این داشت که بگوید، در بند ۲۰۹ دسترسی به استخر ندارد، فراموش کرد به جای عبارت سلول انفرادی از سوئیت مجهز استفاده کند و اظهار داشت که ۱۲۰ روز است که در سلول انفرادی نگه داری می شود.جمشیدی در خصوص این بخش از اظهارات غیرهماهنگ شده کیان تاجبخش، ضمن تکذیب ضمنی وجود سلول انفرادی، ادعا کرد: تفاوت سلول انفرادي و سوييت انفرادي كه در حال حاضر وجود دارد، مصداق اين ضرب المثل است كه ميان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمين تا آسمان است. دليل تاسيس سوييت‌هاي انفرادي براي استفاده در مواردي است كه احتمال تباني متهم وجود داشته باشد اما در اين سوييت‌ها هيچ يك از حقوق متهمان كاسته نمي‌شود.سخنگوی قوه قضاییه در حالی که خبرنگاران اجازه بازدید از بند ۲۰۹، که بیشتر افرادی که در این بند نگه داری می شوند متهمین امنیتی و سیاسی هستند، ادعا کرد: تعداد متهمین امنیتی خيلي زياد نيست و در كل استان تهران كمتر از ۳۰ نفر هستند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با درود
خبرنامه فعالین مازندران به روز رسانی شد
لطفا لینک ما را در وبلاگتان قرار دهید