۱۳۸۶ آذر ۲۱, چهارشنبه

گزارشی از اعتراضات دانشجوئی

دانشجویان دانشکده علوم دانشگاه تهران در اعتراض به بازداشت روزبهان امیری تجمع کردند

ادوارنیوز: ظهر سه شنبه دانشجویان دانشکده علوم دانشگاه تهران در حرکتی خودجوش اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی پیرامون بازداشت روزبهان امیری دانشجوی زندانی این دانشکده کردند. دانشجویان دانشگاه تهران در این تجمع خواستار آزادی هم کلاسی خود روزبهان امیری شدند.گفتنی است روزبهان امیری دانشجوی دانشگاه تهران در روز ۱۳اذرماه و در جریان تجمع دانشجویان طیف چپ به شکل کم سابقه ای درصحن دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.جلسه پرسش و پاسخ رئیس دانشگاه همدان با دانشجویان به تشنج کشیده شد
خبرنامه امیرکبیر: سه شنبه، ۲۰ آذرماه، جلسه پرسش و پاسخی با حضور رئیس و دانشجویان دانشگاه همدان، در این دانشگاه برپا شد.در این جلسه سیاوش حاتم، عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، با انتقاد از بی تفاوتی ریاست دانشگاه و عدم صدور مجوز برای تشکلی که داعیه عدالت محوری دارد، خطاب به وی گفت: «در صلاحیت ریاست دانشگاه نیست که در مورد دفتر تحکیم وحدت اظهار نظر کند. شما با انتصاب امام قلی به عنوان مشاور خود پای نیروهای امنیتی را در لباس دانشجو به دانشگاه باز کردید».امین نظری، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه همدان، با انتقاد از این که خزایی، رئیس دانشگاه، خود را علی زمانه خوانده انتقاد کرد و گفت: «خزایی در حق امام علی (ع) اجحاف کرده و تن حضرت علی (ع) می لرزد». رئیس دانشگاه بوعلی سینا در پاسخ به این دانشجو گفت: «من مطیع رهبر و وزیر علوم هستم و کسانی که از برون مرزها تماس می گیرند و کسانی که با ولایت مطلق فقیه مخالفند را قبول ندارم».دانشجویی دیگر در اعتراض به معطلی ۴ ماهه برای اخذ مجوز برای تشکل دانشجویی مجمع دانشجویان عدالتخواه گفت: «ریاست دانشگاه علت عدم صدور مجوز برای تشکل عدالتخواه را کمبود امکانات دانست، وقتی به وزارتخانه مراجعه کردم همه در آنجا با تعجب گفتند در تاریخ انقلاب اسلامی چنین چیزی سابقه نداشته است. همچنین نهاد رهبری نیز گفت که علت عدم صدور مجوز دلیل دیگری بوده است».خزایی در پاسخ به این دانشجو اظهار داشت: «تشکل عدالتخواه یک تشکل غیرقانونی است و چون مسئولان دانشگاه های صنعتی اصفهان و شریف از عملکرد این تشکل ها رضایت نداشتند، من هم با تشکیل آن مخالفم».امین نظری به نداشتن استقلال ئیس دانشگاه همدان انتقاد کرد و گفت: «در همه جا رئیس دانشگاه حامی و پشتیبان دانشجوست. اما در اینجا رئیس دانشگاه شاکی دانشجوست و از مسئولان اطلاعاتی استان می خواهد که مرا دستگیر کنند».دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همچنین به صدور ۶۰ حکم برای وقایع خرداد گذشته اعتراض کرد و گفت: «دانشجویان در این تحصن خواستار رفع مشکلات صنفی خود بودند که از طرف ریاست دانشگاه ۶۰ حکم برایشان صادر شد. شما حتی تحمل انتقاد را ندارید و نشریات را تعطیل می کنید».
رئیس دانشگاه همدان در پاسخ گفت: «هیچ حکم انضباطی صادر نشده است». در این حین فریده منتخبی، یکی از دانشجویان ارشد که حکم یک ترم تعلیق برایش صادر شده، نسبت به پاسخ رئیس دانشگاه اعتراض کرد. خزایی پاسخ را به قائمی، معاون دانشجویی دانشگاه همدان، واگذار کرد که قائمی نیز با فرافکنی در این خصوص گفت: «اتفاقات خردادماه و حکم های صادر شده در زمان قبل از معاونت بنده بوده است».دبیر کانون های موسیقی کشور نیز نسبت به تعطیلی کانون موسیقی این دانشگاه اعتراض کرد و گفت: «تعطیلی کانون موسیقی فراموش شدنی نیست. در جواب اعتراض ما نسبت به علت تعطیلی کانون، ریاست دانشگاه کار را به نهاد رهبری ارجاع می دهد و در نهاد می گویند که موسیقی در دانشگاه مجاز نیست». این دانشجو همچنین از تعطیلی کانون های قومی نیز انتقاد کرد.مهدی مسافر، یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه همدان، به توقیف نشریات منتقد اعتراض کرد و افزود: «صدای ما قلم ماست؛ چرا از قلم ما هراس دارید؟». این دانشجو همچنین از خزایی به خاطر انتصاب افراد ناکارآمد و نالایق به عنوان مشاورانش انتقاد کرد و افزود: «چرا مداحان مشاور شما می شوند و چرا افراد بدون تخصص را در سمت های مختلف در دانشگاه منصوب می کنید».در ادامه این مراسم خزایی، رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان، با فرافکنی و فرار از پاسخگویی به دانشجویان به درگیری لفظی با آن ها پرداخت. این مسئله با اعتراض دانشجویان مواجه شد و دانشجویان سالن برگزاری مراسم را ترک کردند. بدین ترتیب جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان با رئیس دانشگاه همدان بدون حصول هیچ نتیجه ای و با تشنج پایان یافت.
تجمع دوباره دانشجویان شیراز در اعتراض به تداوم بازداشت یونس میرحسینی

در پی تحصن چهارشنبه، ۱۴ آذر، دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی در اعتراض به دستگیری یونس میرحسینی، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی، این تحصن روز یکشنبه، ۱۸ آذر، نیز ادامه پیدا کرد.به گزارش خبرنامه امیرکبیر در این مراسم اعتراض به موارد نقض قانون در نحوه ی دستگیری و عدم رعایت حقوق قانونی این دانشجو صورت گرفت و در پایان پدر روزبه صف شکن از دانشجویان چپ دستگیر شده در تهران نامه ی خود را برای دانشجویان و جمعی از مردم شهر که تجمع کرده بودند خواند.در پی این تحرکات از طرف حراست دانشگاه شیراز با بسیاری از خانواده های دانشجویان معترض تماس حاصل شد. در این تماس ها به خانواده ها نسبت به اخراج یا ممانعت از تحصیل فرزندانشان اخطار داده شده است. علاوه بر این حراست دانشگاه دو حکم احضار به دادگاه انقلاب را در تاریخ دوشنبه ۱۹ آذر به حمدالله نامجو، دانشجوی علوم سیاسی، و سحر یزدانی پور، دانشجوی سال سوم کتابداری، تحویل داد.این دو دانشجو که هر دو عضو انجمن اسلامی هستند صبح روز سه شنبه ساعت ۸:۳۰ صبح به محل ذکر شده در احضاریه مراجعه کردند که تاکنون خبری از وضعیت آنان در دست نیست. با پیگری دانشجویان شیراز مشخص شد که محلی که این دو دانشجو توسط احضاریه به آن جا فراخوانده شده بودند، دادگاه انقلاب نیست. ساعتی پیش خبر رسید این دو دانشجو پس از انجام بازجویی توسط مامورین اداره اطلاعات شیراز آزاد شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: