۱۳۸۶ دی ۱۰, دوشنبه

تجمع خانواده دانشجویان بازداشت شده در مقابل اوین ، فرزندان مان را آزاد کنید

شنبه 8/10/86، خانواده های دانشجویان، که با وجود پیگیریهای هر روزه ی خانواده هایشان هنوز در زندان های انفرادی اوین به سرمی برند، در مقابل زندان اوین جمع شدند. خانواده های دانشجویان که تعداد آنها حدود 20 نفر بود، صبح امروز و در پی سکوت آقای محمدی و بی جواب گذاشتن خانواده ها در مورد وعده های ملاقاتی که برای عید غدیر داده بودند، در مقابل زندان اوین گرد هم آمدند. آنها خواستار پاسخگویی مسوولین در مورد این بازداشتهای طولانی، بدون دادن اجازه تماس تلفنی و ملاقات؛ و عدم پاسخگویی صریح مسوولین در مورد وضعیت افراد بازداشتی بعد از گذشت قریب به یک ماه بودند. پس ازمدتی آقایی که از داخل زندان خارج شده بود و به گفته برخی خانواده ها مسوول بند 209 بود، به سمت خانواده ها آمد. البته وی خود این قضیه را نفی می کرد و گفت که این بند به آنها ارتباطی ندارد. وی همچنین به خانواده ها گفت که امروز تعطیل است و هبچ کس برای پاسخ گویی نیست و بهتر است که آنها هم بروند و در این هوای سرد نایستند.اما خانواده ها به جای ترک محل از سربالایی خاکی دم در اوین بالا رفتند و همگی در مقابل در اصلی اوین ایستادند و با کوبیدن به در و فراخواندن سرباز وظیفه از وی خواستند که با یک مقام مسوول تماس بگیرد.پس از مدتی انتظار، آقایی که خود را جانشین رئیس زندان معرفی کرد، در جمع خانواده ها حاضر شد. یکی از مادران توضیح داد که این خانواده ها برای چه آنجا هستند ودر این روز تعطیل و در این هوای سرد به دنبال چه آمده اند. مسوول مربوطه هم مانند سایرین گفت که مسوول بند عمومی است و امروز تعطیل است و بجز چند افسر نگهبان هیچ کس در بندها نیست. وی در مقابل اعتراض خانواده ها و بویژه برخی که فرزندانشان هنوز با گذشت حدود یک ماه با منزل تماس نگرفته اند، گفت که آنها هم نمی توانند کاری کنند.وی افزود که الان هم تلاش کرده که با مسوولین تماس بگیرد اما نتوانسته است. وی در پاسخ به اعتراضات پیوسته و خشم خانواده ها گفت که این مسأله به آقای مرتضوی مربوط می شود و آنها باید به رئیس دفتر وی آقای سالاری کیا، که رئیس امور زندانها هم هست، مراجعه کنند.امروز برخلاف وعده های مسولین هیچ قرار ملاقاتی به خانواده ها داده نشد. حتی یک تماس تلفنی هم با آنها گرفته نشد. امروز با گذشت نزدیک به یک ماه از دستگیریها و با وجود مراجعات مکرر خانواده ها به هر شخص و نهاد دولتی، هنوز بیش از 7 تن از دانشجویان حتی کوچکترین تماسی با خانواده های خود نگرفته اند. با این حال و با وجود بی اعتمادی به حق خانواده ها نسبت به مسوولین، آنها همچنان با عزمی راسخ و با احترام به عقاید فرزندانشان در راه آزادی آنها از پای نمی نشنینند. فردا یکشنبه 9/10/86 خانواده ها یه دفتر آقای سالاری کیا (در میدان ارگ) می روند تا صدای خود را به وی و به آقای مرتضوی، دادستان کل استان تهران، هم برسانند و از وی در مورد این بازداشتهای طولانی وغیرقانونی و وضعیت فرزندانشان توضیح بخواهند. خانواده ها خواهان آزادی هر چه سریعتر عزیزانشان هستند.

آرش پاکزاد هنوز در بند است


برخلاف اخباری که در برخی رسانه ها از جمله بی بی سی در مورد آزادی همه ی دانشجویان دانشگاه مازندران منتشر می شود، بدین وسیله اعلام می کنیم که رفیق آرش پاکزاد هنوز در بازداشت اداره ی اطلاعات ساری به سر می برد و هنوز هیچ اطلاعی در مورد وضعیت وی در دست نیست. وی با خانواده اش هیچ تماسی نداشته است و شنیده ها حاکی از برخورد فیزیکی شدید با دانشجویان چپ بازداشت شده در مازندران می باشد.از ۸ نفر دانشجوی بازداشت شده در دانشگاه مازندران، آرش پاکزاد هنوز در بند است و بقیه با سپردن وثیقه و تا زمان اعلام زمان برگزاری دادگاه آزاد شده اند. لازم به ذکر است که رفیق حامد محمدی پس از ۲۳ روز بازداشت تحت بدترین شرایط چندی پیش آزاد شده و پس از آن رفقای دیگر هم آزاد شده اند اما از وضعیت آرش پاکزاد هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست.
تا آزادی آخرین دانشجوی در بند آرام نخواهیم نشست...
خبرنامه فعالین مازندران

۱۳۸۶ دی ۹, یکشنبه

اعتصاب غذا در اصفهان به روایت تصویر







لیست دانشجویان در بند

گفتگو با یکی از دانشجویان اعتصاب‌کننده در دانشگاه اصفهان: گفته‌اند به محض خاتمه اعتصاب غذا بازداشت می‌شوید

آخرین اخبار از اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه اصفهان در وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه اصفهان

نامه سرگشاده به وزیر امور خارجه سوئد Carl Bildt در مورد دانشجویان دربند

اعلام حمایت کارگران ایران خودرو از فراخوان برای آزادی دانشجویان دربند
۱-آرش پاکزاد(دانشگاه مازندران)
۲-انوشه آزادبر(دانشگاه تهران)
۳-ایلناز جمشیدی (ارتباطات٬ آزاد تهران مرکز)
۴-مهدی گرایلو (ژئو فیزیک٬ تهران)
۵-نادراحسنی(دانشگاه مازندران)
۶-سعید حبیبی(عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت)
۷-بهروز کریمی زاده(دانشگاه تهران)
۸-کیوان امیری الیاسی (کارشناسی ارشد صنایع٬ دانشگاه صنعتی شریف)
۹-نسیم سلطان بیگی (دانشکده ارتباطات٬ علامه) ۱۰-علی سالم(کارشناسی ارشد پلیمر- پلی تکنیک)
۱۱-محسن غمین (دانشگاه پلی تکنیک)
۱۲-روزبه صف شکن(دانشگاه تهران)
۱۳-روزبهان امیری (علوم کامپیوتر٬ تهران)
۱۴-یاسر(صدرا) پیر حیاتی(دانشگاه شاهد)
۱۵-سعید آقام علی (دانشگاه یزد)
۱۶-علی کلائی (دانشگاه آزاد واحد شهریار)
۱۷-امیر مهرزاد
۱۸-هادی سالاری (دانشگاه رجایی)
۱۹-فرشید فرهادی آهنگران(دانشگاه رجایی)
۲۰-امیر آقایی (دانشگاه رجایی)
۲۱-میلاد عمرانی(دانشگاه رجایی)
۲۲-سروش هاشم پور(دانشجو اهواز )
۲۳-فرشاد دوستی پور
۲۴-سهراب کریمی
۲۵-جواد علی زاده
۲۶-محمدصالح ایومن
۲۷-مهدی اللهیاری (کارشناسی ارشد٬ دانشگاه صنعتی شریف)
۲۸-بهرام شجاعی (مهندسی شیمی٬ دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب)
دانشجویان زندانی به نقل از
آزادی برابری
۲۹-سعید آقاخانی
۳۰-مجید اشرف نژاد
۳۱-پیمان پیران

گزارش "آوای دانشگاه" از آکسیون های اعتراضی در حمایت از دانشجویان چپ و آزادی خواه




فعالین چپ گرای ایرانی در خارج از کشور طی هفته ی اخیر اقدام به برگزاری آکسیون هایی در حمایت از دانشجویان چپ و آزادی خواه ایران کردند. این آکسیون ها در حالی در شهرهای بروکسل، استکهلم،لندن،اتاوا و ... برگزار شد که کشور های اروپایی در تعطیلات به سر می برند.

استکهلم

در حدود 250 تن از فعالان سیاسی و ایرانیان مقیم استکهلم روز جمعه 28 دسامبر آکسیونی در حمایت از دانشجویان بازداشتی برگزار کردند. در این آکسیون فعالان سیاسی با گرایشات مختلف در سخنرانی های خود خواستار آزادی دانشجویان شدند و بر حمایت از تمامی فعالان اجتماعی که در زندان های ایران به سر می برند تاکید کردند. آنان همچنین بر اتحاد جنبش های کارگری، زنان و دانشجویی و حمایت از آنان تاکید کردند. در پایان، برگزار کنندگان مراسم قطعنامه ی آکسیون را خواندند و عهد کردند این دور از اقدامات اعتراضی خود را تا آزادی تمام فعالین اجتماعی ادامه دهند.




بروکسل

فعاین چپ گرای بلژیک روز 22 دسامبر آکسیون خود را در حمایت از دانشجویان چپ بازداشتی برگزار کردند. این آکسیون در دو بخش برگزار شد. تجمع کنندگان که تعدادشان به 140 نفر می رسید ابتدا در برابر سفارت آمریکا جمع شدند و با ایراد سخنرانی و سر دادن شعار خواستار آزادی دانشجویان در بند شدند و دخالت آمریکا در مسائل مردم ایران را محکوم کردند. در حاشیه ی این تجمع نمایشگاهی از عکس های تجمع 13 آذر دانشجویان چپ برگزار شد. ضمن این که پلیس یکی از تجمع کنندگان را به بهانه ی عکس گرفتن از صفوف پلیس بازداشت کرد، که وی بعد از مدتی آزاد شد.

در قسمت دوم تجمع، حاضرین در مقابل سفارت امریکا که اکثرشان را جوانان تشکیل می دادند به سمت سفارت ایران رفتند و در آن جا نیز به سخنرانی و سر دادن شعار پرداختند. از نکات جالب توجه این دو تجمع حضور فعالین چپ بلژیکی و همین طور فعالینی از سندیکاهای کارگری بلژیک بود.









اتاوا

فعالین چپ گرای ایرانی از شهرهای مختلف کانادا خود را به اتاوا رسانده بودند تا در مقابل سفارت جمهوری اسلامی و در حمایت از دانشجویان چپ بازداشتی تجمع کنند. در این تجمع فعالانی از طیف های مختلف چپ در آن سخنرانی کردند و بر آزادی فوری تمام زندانیان سیاسی، به خصوص دانشجویان چپ بازداشتی تاکید کردند. تجمع کنندگان در مدت حضور خود در مقابل سفارت ایران با سر دادن شعارهایی از جنبش های اجتماعی مردم ایران حمایت کردند. در مدت تجمع نیز عابرین و ماشین ها با توقف در مقابل تجمع کنندگان از آن ها حمایت می کردند.

ادیت عکسها از کمپین است

نشریه دانشجویی “خانه متروک” سه ماه توقیف شد

نشریه دانشجویی خانه متروک در دانشگاه علم و صنعت، در جلسه کمیته ناظر بر نشریات به سه ماه توقیف و توبیخ کتبی مدیرمسئول آن محکوم شد. خانه متروک به دلیل شکایت شش تن از مدیران ستادی دانشگاه که نام آن ها حتی به مدیر مسئول این نشریه نیز اعلام نشده است، به کمیته ناظر فراخوانده شد.در شماره ۴۰ نشریه خانه متروک که مقارن با تریبون آزاد شورای صنفی به چاپ رسید، در یک مطلب مدیران مختلفی از جمله رییس حراست و دبیر کمیته انضباطی مورد سوال قرار گرفته بودند. نشریه خانه متروک که به دنبال توقیف نشریه “صبح” در تابستان امسال، منتشر می گردد، در این ترم موفق به انتشار به ۵۰ شماره شد.گفتنی است جلسه کمیته ناظر بر نشریات بدون حضور چلداوی، ریاست کمیته که از سمت معاونت دانشجویی استعفا داده است، برگزار گردید. این چندمین بار است که کمیته ناظر بر نشریات انتهای ترم را با توجه به ساکت تر شدن دانشگاه، برای برخورد با نشریات بر می گزیند.

۱۳۸۶ دی ۶, پنجشنبه

بیانه دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگا های ایران پیرامون اوضاع و احوال زندانیان سیاسی که در بندهای 209 و 325 زندان اوین به سر می برند

مارکس در هجدهم برومر خود می نویسد : «... تمام انقلابها به جای درهم شکستن این ماشین (دولت) آن را تکمیل نموده اند». «احزابی که یکی پس از دیگری در راه سیادت می کردند ، به چنگ آوردن این بنای عظیم دولتی را غنیمت عمده ی پیروزی خود می شمرند.» آری به واقع اینگونه است. در طول تاریخ مدام حکومتها دست به دست گشته اند اما به دولتها به عنوان بزرگترین غنیمت این کشمکشها نه تنها آسيبی وارد نشده است بلکه همواره تکامل یافته و نیرومند تر شده است. نمونه ی کوچک و دم دستی این این حکم علمی و اثبات شده وضعیت حکومت فعلی ایران است. حکومت شاهنشاهی مطلقه به حکومت ولایت مطلقه ی فقیه تغییر می یابد اما نه تنها بهبودی در وضعیت مردم ایران حاصل نمی شود که اوضاع به سبب تکامل دستگاه های امنیتی و پلیسی توسط حاکمان جدید خفقان آورتر می شود.
در زمان شاه ستمگر و نظام شاهنشاهی به زباله دان تاریخ پیوسته، اوين مخوف كه اسارت گاه، شکنجه گاه و قتلگاه مبارزان سیاسی و نیروهای آزادی خواه و برابری طلب ایران بود به دیکتاتور جدید و نظامی به نام جمهوری اسلامی به ارث رسید که آن هم بنا به تکامل بی چون و چرای جامعه ی ایران در آینده ای نزدیک به زباله دان تاریخ خواهد پیوست.
به رغم آزادی تعدادی از فعالان و دانشجویان چپ در شهرستانها همچنان بیش از سی نفر از رفقای ما در تهران و در زندان اوین در سلولهای انفرادی نگهداری می شوند. در طول حیات سی ساله ی جمهوری اسلامی در ایران ما شاهد آن بوده ایم که تعداد زیادی از دگراندیشان و دگرباشان که حکومت جهل و خرافه را بر نمی تافتند به دلیل افکار، عقاید، سخنان و افعال خود با یا بدون حکم حکومت به زندانهای طویل المدت محکوم شده و بسیاری هرگز زنده از اسارت رهایی نیافتند. بسیاری از مبارزان سیاسی که مجبور به مهاجرت به دیگر کشورها شده اند و زنده از این زندان مخوف بیرون آمده اند بارها و بارها در قالب سخنرانی، مقاله، کتاب، فیلم، یادمان و ... به شرح شکنجه هایی پرداخته اند که خود یا همرزانشان در زندانهای جمهوری اسلامی به خصوص در زندان مخوف اوین متحمل آن شده اند.
در سالهای نزدیکتر دو بازوی سرکوب جمهوري اسلامي یعنی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب هر یک بندی از زندان اوین را مجزا کرده و آن را منحصراً تحت امر و اراده ی خود و به دور از هرگونه نظارتی اداره می کنند. بند 209 زندان اوین به جولانگاه وزرات اطلاعات و بند 325 زندان اوین به جولانگاه اطلاعات سپاه پاسداران تیدیل شده است. فعالان کارگری، فعالان دانشجویی، فعالان سیاسی و اجتماعی بنا به قرعه یا بنا به تقسیم کار این دو نهاد امنیتی بدون هیچ گونه حکم قضایی در خیابان، محل کار، منزل و اخیراً دانشگاه به صورت ناگهانی مورد حمله ی افراد لباس شخصی قرار گرفته و بعد از زدن دستبند و چشم بند به یکی از این دو بند خودمختار منتقل می شوند. تا مدتها خانوده ها، دوستان، وکلا و همرزمان بازداشت شدگان هیچ نام و نشانی از زندانی نمی یابند. بعد از روزها اگر فرد زندانی آشنایانی داشته باشد تا از طریق رسانه ها خبر بازداشت را منتشر کند ممکن است در تماسی که بیش از دو دقیقه طول نخواهد کشید جملات کوتاهی که مدتهاست در این تماسها تکرار می شود را برای عضوی از خانواده اش تکرار خواهد کرد: «من از نظر روحی و جسمی وضعیت خوبی دارم و شرایط نگهداریم در زندان خوب است!».
تنها پس از آزادی زندانیان سیاسی از زندان است که گوشه هایی از وضعیت اسفبار بندهای 209 و 325 و آنچه که بر این فعالان سیاسی و اجتماعی گذشته است مشخص می شود.بسیاری از دانشجویان آزدیخواه و برابری طلب در روزهای دوازدهم و سیزدهم آذر ، قبل و بعد از برگزاری اعتراض دانشجویی به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران ربوده و بازداشت شدند. دستگیر شدگان دوازدهم آذر از کسانی هستند که دست اندرکاران فراخوان دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب برای برگزاری این اعتراض دانشجویی بوده اند و بازداشت شدگان سیزدهم آذز شرکت کنندگان و حامیان دانشجویان بازداشتی بوده اند. گروه اول عموماً در منزل و یا محل کار مورد حمله ی نیروهای ناشناس و لباس شخصی قرار گرفته اند و گروه دوم در اقدام جنون آسای نیروهای امنیتی رژیم در داخل دانشگاه و یا خیابانهای اطراف دانشگاه ربوده و بازداشت شده اند. نکته ی اضطراب آور در این میان این است که در حالی که منزل تعدادی از نیروهای سرشناس جنبش چپ دانشجویی مورد تفتیش نیروهای امنیتی ای قرار گرفته است که حکم وزارت اطلاعات و دادسرای انقلاب را در دست داشته اند اما بعد از گذشت سه هفته همچنان رژیم از تایید بازداشت آنها خودداری می کند و هیچ اطلاعی از وضعیت آنها در دست نیست.خانواده ی تعداد اندکی از بازداشت شدگان كه بعد از تلاشهای زیاد تنها توانسته اند مقداری پول و لباس را به زندان اوين تحویل دهند تا در اختیار عزیزانشان قرار گیرد در مقابل احکام بازداشتی قرار گرفتند که دارای تاریخهای جعلی بودند و مشخص بوده است که بعد از ربایش و زندانی شدن دانشجویان تهیه شده است.متاسفانه تاکنون آقایان سعید حبیبی، بهروز کریمی زاده، مجید اشرف نژاد، یاسر پیرحیاتی، پیمان پیران و مهدی گرایلو از برجسته ترین نیروهای چپ دانشجویی و از اعضای رادیکال دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب نه تنها هیچ تماسی با خانواده ی خود نداشته اند که مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران از ارائه ی هرگونه اطلاعی از وضعیت آنها خودداری کرده و منکر بازداشت آنها هستند.کلیه دانشجویان بازداشت شده از داشتن حق ملاقات با خانوده های خود محروم هستند. همه ی دانشجویان بازداشت شده از داشتن حق وکیل مدافع محروم بوده و نه تنها وکیلان مدافع در جلسات بازجویی حضور ندارند که حتی مقامات قضایی و امنیتی اجازه نمی دهند برگه های وکالت توسط زندانیان سیاسی امضا شود. همه ی دانشجویان بازداشت شده از حق داشتن تماس تلفنی با بستگان خود محروم هستند عده ی معدودی نیز که موفق به گرفتن تماس با خانواده ی خود شده اند نتوانسته اند آزادانه و بیش از چند جمله صحبت کنند.به تمام انسانهای آزادی خواه و برابری طلب جهان، به تمام وجدانهای بیداردانشجویان مارکسیست ایران اکنون به شدت نگران وضعیت بیش از سی نفر از همفکران و همرزمان خود هستند که در بندهای امنیتی ویژه ایران محبوس هستند. این بندها هیچگونه ارتباطی با دنیای خارج خود ندارند و حتی از دید مسئولین اصلی زندان اوین خارج هستند. زندانیان سیاسی وارد این بندهای ویژه می شوند و در نبود هرگونه نظارتی برای «تخلیه اطلاعاتی»، «القای اتهام»، « شکستن متهم»، «اعتراف گیری دروغین»، «پرونده سازی» و مسائل اینچنینی تحت شدیدترین فشارهای جسمی، جنسی و روحی قرار می گیرند.
زندانیان سیاسی در حالی که رو به دیوار بر روی یک صندلی آهنی یا چوبی نشسته اند مجبور به جواب دادن به سوالات کتبی و شفاهی تیم بازجویی خود می شوند. این بازجویی ها برای ساعتهای متمادی و بدون هیچ استراحتی ادامه می یابد. اگر زندانی سیاسی حاضر به همکاری با بازجوهای خود نباشد و یا آنکه در مقابل «القای اتهامت» مقاومت کند ساعتهای سیاه فرا می رسند. بازجوها شروع به فحاشی می کنند و به تمام اعضای خانوداه، خصوصا اعضای مونث خانوده ی زندانی رکیکترین فحاشیهای جنسی را می کنند. فحاشیها با تهدیدهای مداوم و ضربات معمولی به پشت گردن و کتفها توام می شود و کم کم با رسیدن شب زمان شکنجه فرا می رسد. کسانی که به قول بازجوها «گارد شکن» هستند و برای درهم کوبیدن زندانیان مهارتهای ویژه ای دارند از راه می رسند. زندانی برای شکنجه از اتاق بازجویی به زیرزمین یا اتاق موتورخانه یا حیاط خلوت مخصوص هواخوری منتقل می شود. صدای «گارد شکنها» هیچ وقت از حال فریاد پائینتر نمی آید. رگباری از فحاشی و تهدید باریدن می گیرد. به زندانی دستور داده می شود که به صورت پی در پی بنشیند و بلند شود (بشین، پاشو) و او باید بین کتک خوردن و اطاعت یکی را انتخاب کند. در این حالت مدام «گارد شکن» از بیمار بودن پدر و مادر، سکته ی قلبی مادر در اثر شنیدن خبر زندانی شدن فرزند، داشتن دستور تعزیر از قاضی، طولانی بودن زمان بازداشت و غیره صحبت می کند. به محض کند شدن حرکت نشستن و برخاستن ضربات لگد و مشت زندانی را وا می دارد که سریعتر به کارش ادامه دهد. کم کم زندانی دچار خستگی و سستی می شود و در مفصل پا احساس بی حسی می کند و در اینجاست که مرحله ی جدید فشار «گارد شکن» ها آغاز می شود. به زندانی سیاسی دستور می دهند بر روی یک پای خود بايستد. در صورت تمرد از دستور ضربات پی در پی مشت به شکم و سیلی زدنهای مداوم در انتظار شما خواهد بود. روی یک پا ایستادن باز هم ضعف بدنی را شدیدتر می کند تا جایی که دیگر ایستادن روی یک پا امکان پذیر نباشد. «گارد شکن» این حالت را به حکم تجربه زود تشخیص می دهد. ضربات با تیغه ی بیرونی پا به بالا و پائین مفصل زانو از ناحیه پشت پا شروع می شود. هر ضربه ای تمام زانوها را خم می کند و تعادل را به هم میزند. درد وحشتناکی در تمام پاها می پیچد. بعد از چند ضربه ی اینچنينی ضربه با تیغه ی دست به دو سمت گردن شروع می شود. مشتهایی که به بین دو کتف و به روی ستون فقرات کوبیده می شود پرده ی سیاهی جلوی چشم ترسیم می کند. زندانی در این بین بارها و بارها روی زمین می افتد ولی «گارد شکن» با لیوان پلاستیکی یک بار مصرف به صورت، گردن و کمر وی آب سرد می پاشد و طول مدت هوشیاری زندانی را افزایش می دهد.
زندانی سیاسی را با همان حال با بیش از 100 صفحه کاغذ بازجویی با سربرگ دادگاه انقلاب و یک خودکار بیک آبی به سلولش می فرستند و به او می گویند که اگر تا فردا تمام کاغذها را پر نکند شکنجه ها دوباره شروع می شود. زندانی بعد از آن همه فشار و آزار باید بین بیدار ماندن تا صبح و نوشتن برگه های بازجویی و شکنجه ی روز بعد یکی را انتخاب کند.
اگر تمردی از خواسته های بازجوها و مقاومتی در مقابل «گارد شکن» صورت گیرد تیم بازجویی با حکم تعزیری که از قاضی پروند اخذ شده است باز می گردد. حکم تعزیر دستور اسلامی شکنجه در اسلام است که توسط قاضی صادر می شود. دستها و پاهای زندانی سیاسی را به صورت باز به تخت چوبی می بندند و با کمربند، شلاق و یا کابل به کف پاها و کمر ضربه می زنند.
اگر بنا به دلیلی تیم بازجویی از تمدید قرار بازداشت طولانی مدت از سوی قاضی پرونده مطمئن نباشد سعی می کند ریسک نکرده و از انواعی از شکنجه که جراحاتی بر بدن باقی گذارد استفاده نکنند و در عوض به جای تعزیر و شلاق از شکنجه ی سپید یا شکنجه ی قرمز استفده می شود. در سلولهای انفرادی بند 209 و 325 سلولهای انفرادی خاصی وجود دارند که تماما به رنگ سپید یا قرمز هستند. زندانی سیاسی را برای مدت یک تا دو هفته درون این انفرادیهای یکدست سپید یا قرمز می اندازند و سراغی از او نمی گیرند. در سلولهای انفرادی دریچه ای به طول بیست سانتیمتر و عرض ده سانتیمتر در پائینی ترین نقطه ی درب سلول قرار دارد که زندانبانان غذای زندانی را از این دریچه داخل سلول می گذارند بنابراین زندانی تحت شکنجه ی سپید یا قرمز حتی نمی تواند لحظه ای زندان بان خود را ببیند. به دلیل رنگ یک دست سپید یا قرمز سلول بعد از دو تا سه روز حالت عصبی زندانی عوض می شود و دچار تنشهای عصبی شدید می شود. در صورت استفاده ی طولانی مدت از این شکنجه ی بی درد زندانی تا مرز جنون و از دست دادن قوای ذهنی به پیش می رود و زندانی سیاسی برای دیدن رنگی دیگر و فردی دیگر حاضر به هر نوع همکاری با تیم بازجویی می شود.مرحله ای دیگر از شکنجه ی زندانیان سیاسی به خصوص زندانیان جوان شکنجه ی جنسی است. زندانی را از پشت دستبند می زنند و در حالی که چشمبند بر چشم دارد و رو به دیوار نگه داشته شده است، او را سه یا چهار نفری دوره می کنند. رکیکترین تهدیدات جنسی بر زبان آورده می شود و در میانه ی تهدیدات بدن زندانی را «دست مالی» می کنند. این شکنجه چنان فشار روحی به زندانی وارد می کند که یا زندانی به کلی بریده و حاضر به همکاری با بازجو می شود و یا در یک حمله ی عصبی به تیم بازجویی حمله ور می شود. قاضی پرونده به پشتوانه ی قوانینی که در حمایت از بازجو وضع شده است به دلیل حمله و یا توهین به بازجو ضمن تمدید قرار بازداشت موقت در مواقعی حکم تعزیر متهم را صادر می کند.
خوشبختانه به دلیل ارتباطهای رسانه ای و حساسیتهای نیروهای سیاسی، جمهوري اسلامی ایران دیگر نمی تواند از شکنجه هایی مانند گور آهنی، سوزاندن با اتوی داغ، شوک برقی و امثالهم استفاده کند. عوامل رژیم سعی می کنند دردناکترین شکنجه هایی را طراحی و به کار برند که کمترین اثر ماندگار ظاهری را داشته باشد. اما این مسئله تنها باعث شده است که شکنجه های جسمی جای خود را به شکنجه های روحی بدند.بی خوابی دادن یکی دیگر از وحشتناک ترین شکنجه هایی است که می تواند بر ضد یک زندانی سیاسی اعمال شود. متهم را در سلول انفرادی خاصی می اندازند که یک پرژکتور قوی از فاصله ی سه متری سقف داخل سلول را به شدت روشن و نورانی می کند. در سلول با صدای بلند اقدام به پخش آژیر و یا نوحه می کنند. اعصاب قربانی از هم متلاشی می شود و حتی در مواقعی که به مرز بیهوشی می رسد توسط زندانبانها به دستشویی منتقل می شود. در اين زمان سر زندانی را زیر شیر آب نگه می دارند تا خواب از سرش پریده و دوباره هوشیار شود سپس وی را مجددا در سلول روشن با صدای کر کننده ی آژیر و نوحه رها می کنند و این چرخه از 3 تا 7 روز ادامه می یابد.شرحی که در بالا آمد تنها گوشه ای است از آنچه که در بندهای مخوف 325 و 209 می گذرد. دانشجویان آزادیخواه و برابری طلبی که اکنون در بند رژیم جمهوری اسلامی ایران هستند اکنون در معرض و خطر این رفتارهای غیر انسانی و ددمنشانه قرار دارند. این خطر برای زندانيانی که تاکنون با خانواده های خود تماس نگرفته اند بسیار بیشتر است.از تمامی کسانی که صدای ما به گوش آنها می رسد و در خارج از ایران زندگی می کنند درخواست می کنیم تا در اعتراض روز 28 دسامبر در حمایت از دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب شرکت کرده و با اعمال فشار به رژیم خودکامه ی ایران اجازه ندهند مقامات جمهوری اسلامی ایران بتواند با دانشجویان همان برخوردی را کند که با مخالفین خود در دهه ی دهشتناک 60 انجام داد.زنده باد آزادی و برابریدانشجویان آزادیخواه و برابری طلب ایران

بی نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان در یک انفجار انتحاری کشته شد


بی نظیر بوتو، رهبر اپوزیسیون پاکستان و نخست وزیر سابق این کشور در پی شلیک گلوله و بمبگذاری انتحاری کشته شد.رحمان ملک، یکی از مقامات حزب خانم بوتو - حزب مردم پاکستان - با تائید این خبر گفت: «او شهید شده است.»خانم بوتو که ۵۴ ساله بود، در یک راهپیمایی تبلیغاتی در راولپندی با شلیک گلوله مورد حمله قرار گرفت و پس از آن ضارب خود را منفجر کرد.این راهپیمایی با حضور هزاران نفر از هواداران خانم بوتو برپا شده بود و یک برنامه تبلیغاتی حزب مردم برای انتخابات پارلمانی هشتم ژانویه بود.مچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلام آباد، حزب مردم پاکستان اعلام کرد بی نظیر بوتو در حمله تروریستی امروز کشته شده است.نابع آگاه در حزب مردم اعلام کردند، بی نظیر بوتو که امروز برای دومین بار هدف حمله تروریستهای اسلامی قرار گرفته بود دقایقی پیش بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشت.وزارت کشور پاکستان کشته شدن بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان را در حمله انتحاری در شهر راولپندی تایید کرده است.به گفته سخنگوی وزارت کشور پاکستان، انفجار میتینگ انتخاباتی بی نظیر بوتو ناشی از یک عملیات انتحاری بوده است.یکی از رهبران حزب مردم پاکستان گفت انفجار انتحاری هنگام خارج شدن مردم از میتینگ انتخاباتی حزب مردم و در نزدیکی خودروی بی نظیر بوتو روی داد و به کشته شدن او و دست کم ۱۶ دیگر منجر شده است.نشست اضطراری شورای امنیتدر پی ترور بی نظیر بوتو و بحرانی شدن اوضاع در پاکستان، شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم دارد برای بحث و گفتگو در باره وضعیت این کشور نشست اضطراری تشکیل دهد.به گفته یک سخنگوی سازمان ملل، این نشست اضطراری ظهر امروز به وقت محلی برگزار می شود.در همین حال کاخ سفید واشنگتن، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، واتیکان، اتحادیه عرب، دولتهای هند، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، امارات متحده عربی، مراکش و افغانستان، ترور بی نظیر بوتو را قویا محکوم کردند.

چهارمین روز اعتصاب غذا دانشجویان دانشگاه اصفهان


tدانشجویان دانشگاه اصفهان در حالی وارد چهارمین روز اعتصاب غذای خود شدند که هنوز هیچ یک از مسئولین حاضر به حضور و پاسخ گویی در مورد اعمال غیر قانونی شان نشده اند.یکی از مسئولین دانشگاه خبری به دانشجویان اعتصاب غذا کننده رساند مبنی بر اینکه دانشجویان معترض دانشگاه اصفهان که دست به اعتصاب غذا زده اند باید رسما از وی معذرت خواهی کنند!همچنین دانشجویان خوابگاه مفتح طی با صدور بیانیه ای از اعتصاب غذا کنندگان و متحصنین حمایت نمودند. در بخشی از بیانیه این دانشجویان آمده است: ما جمعی از دانشجویان دانشگاه اصفهان حمایت کامل خود را از دانشجویان متحصن و اعتصاب غذا کننده اعلام کرده و خواهان لغو احکام غیر قانونی کمیته انضباطی می باشیم. مسئولین دانشگاه را در قبال جان هم دانشگاهیان خود مسئول می دانیم و حمایت خود را تا زمان جوابگویی مسئولان دانشگاه ادامه خواهیم داد، و خواسته های به حق آنها خواسته ی ما نیز می باشد.همچنین روز گذشته، سایر دانشجویان دانشگاه اصفهان نیز به همراهی با اعتصاب غذاکنندگان پرداخته و از وعده غذای ناهار خویش چشم پوشی کردند. آنها ظروف غذای خود را از سلف برادران تا سه راه زبان، محل استقرار متحصنین اعتصاب غذا کننده به صف قرار دادند تا همبستگی خود را با آنان اعلام دارند. سپس عده ای از همین دانشجویان اقدام به سردادن شعار هایی در حمایت از متحصنین و در راستا ی آرمانهای جنبش دانشجویی نمودند.

بی خبری از وضعیت یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد

بنا بر اخبار رسیده به "آوای دانشگاه"٬ علی کلایی از دانشجویان دانشگاه آزاد که در جریان بازداشت گسترده ی فعالین دانشجویی در ۳ هفته ی پیش بازداشت شده بود تا کنون با خانواده ی خود تماس نگرفته است.علی کلایی نزدیک به ۲۵ روز است که در بازداشت به سر می برد اما در حالی که اکثر دانشجویان بازداشتی موفق به تماس با خانواده های خود شده اند وی تا کنون با منزل خود تماسی نگرفته است. این مساله نگرانی شدید خانواده ی وی را در پی داشته است.علی کلایی وبلاگ نویس و از کاربران فعال سایت معروف "بالاترین" است. وی در رشته ی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه آزاد واحد شهریار درس می خواند.

نماینده کمیسیون امنیت مجلس: کاری نکنید که در اتهامات فرزندانتان شریک شوید

“مجلس تلاش می کند تا برای عید غدیرخم قرار ملاقاتی برای تعدادی از خانواده های دانشجویان ترتیب دهد.”خانواده دانشجویان زندانی که پیش از این قول هایی مبنی بر آزادی فرزندانشان دریافت کرده بودند، در مراجعه این هفته خود به کمیسیون امنیت مجلس با پاسخ نامشخص نماینده این کمسیون مواجه شدند.محمدی نماینده این کمیسیون روز سه شنبه با حضور در جمع خانواده دانشجویان، بر خلاف هفته های گذشته هیچ گونه قولی مبنی بر آزادی آنان نداد و تنها اشاره کرد که تلاش دارد برای بعضی خانواده ها قرار ملاقات ترتیب دهد. این پیشنهاد اما با اعتراض خانواده های دانشجویان مواجه شد، آنها معتقدند باید همه خانواده ها بتوانند فرزندانشان را ملاقات کنند.همچنین این نماینده مجلس، خانواده ها را تهدید نمود که “کاری نکنند تا در اتهامات فرزندانشان شریک شوند.” مادر یکی از دانشجویان زندانی می گوید:” این تهدید به دلیل پیگیری خانواده ها و مصاحبه با رسانه های خارج از کشور صورت گرفته است.”با این حال با وجود گذشت ۲۴ روز از اولین بازداشت های دانشجویان طیف چپ دانشگاه های تهران، به جز سه تن از بازداشت شگان، سایر دانشجویان با خانواده های خود تماس گرفته و وضعیت روحی و جسمی خود را مناسب توصیف کرده اند.همچنین با وجود موضع گیری قاطع فعالان حقوق بشر و وکلای دادگستری نسبت به بی گناهی دانشجویان، نماینده کمیسیون امنیت مجلس به خانواده ها اعلام کرده است، ” بعضی از بازداشت شدگان با ضد انقلاب در ارتباط بوده اند و با وجود اینکه ارتباطشان برای وزارت اطلاعات محرز است، اما تاکنون حاضر به اعتراف نشده اند. ” این اظهار نظر در حالی صورت می گیرد که پیش از این نیز نگرانی هایی مبنی بر اخذ اعترافات اجباری از دانشجویان در بند وجود داشته است و هم اکنون بیم آن می رود که جهت وادار ساختن دانشجویان به پذیرش اتهامات وارده، آنان در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات تحت فشار قرار گیرند.بی خبری از وضعیت سه تن از بازداشت شدگانسعید حببی، بهروز کریمی زاده و مهدی گرایلو با وجود گذشت ۲۴ روز از زمان بازداشت تاکنون هیچ گونه تماسی را با منزل برقرار نکرده اند.در حالی که طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال انتقال آنان به بند (۲- الف) که تحت نظر اطلاعات سپاه اداره می شود، انتشار یافته بود، روز شنبه در مراجعه پدر سعید حبیبی به دادگاه انقلاب، مسئولان از پذیرش بازداشت وی خودداری کردند. آنها به محسن حبیبی پدر سعید حبیبی گفته اند که نام پسرش در لیست بازداشت شده ها قرار ندارد.لازم به یادآوری است، روز ۱۱ آذرماه، دو روز پیش از برگزاری تجمع دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه تهران، مأموران وزارت اطلاعات در اقدامی کم سابقه اقدام به بازداشت گسترده دانشجویان طیف چپ نمودند. این بازداشت ها با دستگیری ۶ فعال دانشجویی در روز ۱۱ آذرماه آغاز و پس از آن در روزهای ۱۲ و ۱۳ آذرماه،ادامه یافت. شمار بازداشت شدگان در تهران طبق اعلام وزارت اطلاعات ۲۴ تن می باشد. اما منابع خبری دانشجویی تعداد بازداشت شدگان را حدود ۴۰ نفر تخمین می زنند.

۱۳۸۶ دی ۵, چهارشنبه

لغو دو باره سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه

در حالی که طی یک هفته گذشته خبرگزاری ها، روزنامه ها و رسانه های مختلفی خبر از حضور احمدی نژاد در روز سه شنبه در دانشگاه تربیت مدرس می دادند، احمدی نژاد به شکل غیرمنتظره ای بار دیگر به دانشگاه نرفت.به گزارش خبرنامه امیرکبیر احمدی نژاد قرار بود در مراسم ششمین جشنواره دانشجویان بسیجی در دانشگاه تربیت مدرس شرکت کند. دفتر ریاست جمهوری تا این لحظه هیچ گونه توضیحی درباره عدم حضور او نداده است.

بی خبری کامل از وضعیت علی سالم، دانشجوی بازداشت شده پلی تکنیک

علی سالم، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امیرکبیر، از ابتدای بازداشت تاکنون با خانواده خود تماسی نگرفته است. تاکنون اکثر دانشجویان بازداشتی موفق شده اند با خانواده های خود تماس بگیرند و خبر سلامتیشان را به آن ها بدهند.عدم تماس علی سالم با خانواده اش وضعیت وی را ابهام آمیز کرده است. خانواده ی علی سالم با توجه به گذشت بیش از ۲۲ روز از بازداشت وی نگران حال فرزند خود هستند.علی سالم ۱۲ آذر ماه در حدود ساعت ۱۲ شب، در خیابان توسط ماموران اطلاعاتی بازداشت شد.
آوای دانشگاه

بیانیه و گزارش روز دوم متحصنین دانشگاه مازندران تا صبح امروز

هم اینک بیش از 10 تن از یاران دانشجوی ما در دفاع از خواسته های به حق خود دست به اعتصاب غذا زدند.اینان پس از اینکه از اعمال وقیحانه ی کمیته انضباطی اطلاع یافتند تاب خود را از دست داده و تحصن و اعتصاب غذای خود را آغاز کرده اند.کمیته انضباطی پس از برگزاری 3 تجمع قانونی مسالمت آمیز در چهار چوب قانون اساسی، در صد برخورد شدید با شرکت کنندگان بر آمد.بیش از 40 تن به کمیه انضباطی احضار شدند و در نهایت وقاحت حتی برای برخی از دانشجویان قبل از احضار حکم صادر شد و شفاهاً صدور حکم را به اطاع آنان رساندند.اکنون دانشجویان متحصن با خواسته های شفاف تا بر آورده شدن این خواسته ها اعتصاب غذای خود را ادامه می دهند:
1-لغو احکام کمیته ی انضباطی
2-توقیف احضار های بی رویه وتماس های غیر قانونی با خانواده ها
3-تشکیل شورای صنفی با برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل صنف نشریات دانشجوئی(صندا)
4-برگزاری انتخابات ازاد انجمن اسلامی دانشجویان
ما دانشجویان آزاده ی دانشگاه اصفهان نسبت به امنیت جانی یاران خود مسئولیم و از کلیه ی مسئولین تقاضای رسیدگی فوری به خواسته های آنان را داریم و اعلام می کنیم که ما نیز در خواسته های ابتدائی و به حق متحصنین با آنان اشتراک داریم و فریاد آنان ،صدای ما نیز هست.و حمایت خود را از انان اعلام می کنیم.
(اسامی امضا کنندگان این بیانیه،بزودی اعلام می گردد.)
6.
چهارشنبه پنجم دی 1386 7:5
لحظاتی قبل یک از متحصنین بنام محسن کتابی صفت به دلیل فشارهای جسمی ناشی از اعتصاب غذا با آمبولانس راهی بیمارستان الزهرا گردید...
7.چهارشنبه پنجم دی 1386 7:47
در حاشیه ی انتقال محسن کتابی صفت به بیمارستان الزهرا:
ظاهراً پزشکان آن بیمارستان در راستای سیاست های مسئولین دانشگاه اصفهان و بدون در نظر گرفتن روحیه ی ایشان و همراهانشان و نیز مقام و وظیفه ی اصلی یک پزشک ،سعی در منصرف کردن و بیهوده جلوه دادن اعمال قانونی وخواسته های بحق متحصنین نمودند...
وبلاگ گروهی دانشجویان دانشگاه اصفهان

خبرهایی از دانشگاه فرودسی

تینا حسینی از فعالین دانشجویی و از شرکت کنندگان در مراسم ۱۸ آذر دانشگاه فردوسی مشهد به کمیته انضباطی احضار شد. شنیده ها حاکی است که برای دومین بار کارمندان دانشگاه وی را تهدید به اخراج نموده‌اند.- ضرب و شتم ایمان اصفهانی یکی از فعالین دانشجویی توسط انتظامات دانشگاه فردوسی.در درگیری به وجود آمده بین دانشجویان و انتظاماتی که مانع ورود دو تن از دانشجویان به دانشگاه شده، علاوه بر انتظامات فردی با لباس شخصی نیز اقدام به مضروب کردن دانشجویان نموده است که هنوز هویت وی مشخص نگردیده.یش از این نیز در گزارشی تحت عنوان طرح ارتقای امنیت پردیس دانشگاه فردوسی درباره‌ی نحوه برخورد نیروهای امنیتی با دانشجویان در داخل دانشگاه گفته بودیم.انشجویان آزادیخواه و برابری طلب به مجریان طرح سکوب دانشجویان در دانشگاه فردوسی اخطار میدهند. اخراج هر دانشجویی شما را صدها دانشجویی که خواهان بازگشت یارانشان هستند روبرو خواهد کرد!
http://www.derafshmag.blogfa.com

۱۳۸۶ دی ۴, سه‌شنبه

دانشجویان چپ دانشگاه اصفهان: فریاد می زنیم که تا پای جان ایستاده ایم

صدور احکام کمیته انضباطی قبل از احضار
فرحناکیان از مسئولین کمیته به تعدادی از دانشجویان چنین گفت:احکام شما صادر شده ،شما باید برگه ی توضیحات را تکمیل نموده و فردا ساعت 10 صبح جهت دریافت احکام صادر شده ی خود مراجعه نمائید.
تعدادی از دانشجویان پس از مطلع شدن از این عمل غیرقانونی کمیته ی انضباطی ( صدور حکم قبل از احضار دانشجو ) دست به تحصن در کمیته ی انضباطی زدند و تعدادی از آنان اعتصاب غذای خود را نیز آغاز کردند.
پس از اعلام شروع تحصن و اعتصاب غذا، پیرمرادیان دبیر کمیته انضباطی در جمع دانشجویان حاضر شد وبه سوالات آنان اینگونه پاسخ داد:
دانشجویان از وی در مورد دلایل تماس های غیر قانونی صورت گرفته با خانواده ی دانشجویان ومشکلاتی که متوجه برخی خانواده ها شده بود توضیح خواستند ؛ وی در پاسخ به این سوال نقطه نظرات خود را اینگونه بیان کرد:
به شخصه معتقد بودم با توجه به اینکه قرار بود برخورد جدی صورت گیرد ،باید قبل از برخورد خانواده ها مطلع شوند وکاملا با این کار موافق بودم و اگر ثابت شود اشتباه کرده ام معذرت خواهم خواست.
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا هدف جز اینست که فشار بر خانواده منجر به وارد آمدن فشار خانواده بر دانشجویان خواهد شد که سبب دوری آنان از فعالیت شود،گفت:قبول می کنید بکنید،نمی کنید نکنید، نظر همان بود که گفتم، دقیقا عکس آنچه تصور می کنید.وی همچنین به سوالات دیگر پاسخ واضحی نداد، و در واکنش به غیر قانونی بودن تماسهای صورت گرفته با منزل افراد اظهار داشت: قانون منعی برای این کار ندارد.این در حالیست که دانشگاه تنها در یک حالت حق تماس با خانواده دانشجویان را دارد و آن زمانیست که 2 ترم متوالی مشروط شده ودر شرف اخراج باشد.پیرمرادیان همچنین در جواب این سوال که بر اساس کدام قانون به یکی دانشجویان از سوی کمیته انضباطی اعلام شده برگه توضیحات را تکمیل کرده و فردا ساعت 10 صبح جهت دریافت حکم از قبل صادر شده ی خود مراجعه کنید ،سکوت اختیار کرد.اسامی دانشجویانی که دست به اعتصاب غذا زده اند به قرار زیر است:
1. علیرضا داودی
2. ارسلان صادقی
3. علی اجاقی
4. مازیار معصومی
5. علی رهنما
6. آرش انواری
7. علی صالحی
8. محسن سلگی
9. مهدی پولادی
10. پژمان عباسی
فریاد می زنیم که تا پای جان ایستاده ایم
گویا سکوت و یا حتی گفتگو در مقابل مسئولین دیکتاتور منش و دانشجو ستیز راه به جایی نمی برد. آنان کمر به قلع وقمع دانشجویان برابری طلب و آزادیخواه بسته اند . فراخواندن دانشجویان معترض به خاطر راهپیمایی و تجمع های مسالمت آمیز با خواست های روشن و شفاف به کمیته ی انضباطی نشان از دانشجوستیزی و برخوردهای فراقانونی آنان دارد. لذا تعدادی از دانشجویان به این روند غیرقانونی اعتراض دارند و تعدادی از آنان دست به اعتصاب غذا زده اند و تا خواست های به حق خود را نگیرند از تحصن و اعتصاب غذای خود دست برنمی دارند و این جمع برای گفتگو و پاسخگویی به مسئولین ، علیرضا داودی را به عنوان نماینده ی خود انتخاب نموده اند. خواسته های به حق متحصنین و دانشجویانی که اعتصاب غذا را آغاز نموده اند به قرار زیر است:
1. عذرخواهی رسمی و کتبی کمیته ی انضباطی به خاطر احضارهای بی رویه ی خود ، به دلیل شرکت دانشجویان به تجمعات اخیر دانشگاه اصفهان در صحن علنی دانشگاه.
2. برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشگاه اصفهان بدون قید و شرط و ما بر این عقیده ایم که تنها شرط لازم ، دانشجو بودن است.
3. برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشجویان بدون دخالت مسئولین دانشگاه و بدون هیچ قید وشرطی.
4. تشکیل صنف نشریات دانشجویی دانشگاه (صندا) بدون قید و شرط.
5. لغو هرگونه حکم انضباطی به دلیل شرکت و یا ارتباط با تجمعلت اخیر دانشجویی.
6. عذرخواهی رسمی و کتبی مسئولین دانشگاه اصفهان به خاطر تماس های تلفنی غیرقانونی با خانواده های دانشجویان به خاطر شرکت در تجمع.

٢٨ دسامبر را به روز جهانی اعتراض به دستگیری دانشجویان در ایران تبدیل خواهیم کرد!


مردم آزادیخواه!
بیش از دو دهفته است که ٤٣ تن از دانشجویان و فعالین سیاسی دانشگاه های ایران طی عملیات های شبانه از روز ٢ دسامبر ربوده شده و یا در جریان مراسم های روز دانشجو در روز ٧ دسامبر و پس از آن در ایران دستگیر و زندانی شده اند. ه دستگیر شدگانی که جرمی جز دفاع از آزادی و برابری ندارند٬ به دانشجویانی که مخالفت خود را با فضای جنگی اعمال شده از طرف حکومت اعلام داشته بودند٬ به کسانی که دانشگاه را میخواهند نه پادگان نظامی را٬ به یاران ما که جرمی جز دفاع از انسانیت و عدالت ندارند٬ به برگزار کنندگان مراسم های روز دانشجو که بر پرچم هایشان نوشته شده بود، نه به جنگ، دانشگاه پادگان نیست! نه به تبعیض جنسیتی، کارگران اتحاد! آزادی و برابری! اتهاماتی واهی و ساختگی از جمله اقدام علیه امنیت ملی و حتی بمب گذاری وارد ساخته اند.بر کسی پوشیده نیست که زندانیان سیاسی در بند ٢٠٩ و ٣٢٥ اوین در چه شرایط وخیمی به سر می برند. متاسفانه هر روز خبرهای ناگواری از سلامتی دانشجویان در بند به ما می رسد. طبق اخبار دریافتی، یاران ما زیر شدیدترین شکنجه ها و فشار های جسمی و روانی قرار دارند.وضع جسمی دانشجویان بسیار نگران کننده است. به زندانیان اجازه ملاقات و تماس با خانواده های خود داده نشده است. وکلای دانشجویان امکان ملاقات با موکلین خود را ندارند. دانشجویان زندانی در زندان های حاکمیت از اولیه ترین حقوق انسانی نیز محرومند! این رفتار حکومت اسلامی با دانشجویان با اعتراضی جهانی روبرو گشته است. سازمان عفو بین الملل طی نامه ای رسمی به سران حکومت نسبت به دستگیری دانشجویان اعتراض کرده است٬ رﺋیس پارلمان اروپا خواهان آزادی فوری دستگیر شدگان شده است. طی دو هفته گذشته صدها نامه همبستگی از سراسر جهان به دست ما رسیده اند٬ آکسیون ها و تظاهرات های متعددی در سراسر جهان علیه این رفتار وحشیانه تاکنون صورت گرفته است. ما دانشجویان آزایخواه و برابری طلب٬ به نمایندگی از همه دانشجویان ایران از این موج همبستگی با احساسی افتخارآمیز تشکر میکنیم. واقعیت اما این است که علیرغم این اعتراضات وسیع از طرف مجامع بین المللی و مردم آزادیخواه جهان٬ یاران ما هنوز در بند هستند.برای تقویت جنبش آزادی دانشجویان زندانی باید اقدامی جهانی را سازمان داد! به این مناسبت ما روز جمعه ٢٨ دسامبر برابر با ٧ دی ماه را بعنوان روز جهانی اعتراض به دستگیری دانشجویان در ایران اعلام میکنیم. از همه شما٬ از همه سازمان ها٬ نهادها و مراجع بین المللی میخواهیم که در این روز هم زمان و از هر طریقی که امکان آن را دارید٬ اعتراض خود را به روند بازداشت ها اعلام دارید و همگام با دانشجویان آزادیخواه ایران٬ خواهان آزادی فوری همه دستگیر شدگان شوید. اعتراضات وسیع شما در خارج از ایران به نیروی اعتراضی ما در جامعه ایران قدرت و توان بیشتری میبخشد و موجبات آزادی سریعتر دوستان دانشجویمان را فراهم میسازد.
جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی در ایران به حمایت های بیشتر شما نیاز دارد!

زنده باد آزادی!
زنده باد برابری!

۱۳۸۶ دی ۲, یکشنبه

در روز جمعه 7 آذر ماه به حمایت بین المللی از دانشجویان در بند بپیوندیم!

هموطنان، رفقا
امروز بیش از سه هفته است که دانشجویان در بند شب و روز خود را در سلول های انفرادی بندهای مخوف اطلاعاتی در اوین می گذرانند. تجربه نشان داده که در روزهای اول ایشان را حتا از خواب شبانه محروم کرده و ساعت ها در اتاق های بازجویی و با چشم بند، رو به دیوار نشانده و انواع فحاشی ها و اتهام ها و تهدیدها را نثارشان ساخته اند. و سپس سکوت! سکوت وحشتناکی که درد و عذاب آن فقط برای کسانی قابل تصور است که آن را تجربه کرده اند. هر ساعت و دقیقه ای که می گذرد، زندانی خود را تنها و تنها تر و فراموش شده می پندارد تا جایی که برای رهایی از این تنهایی آرزوی از سر گرفته شدن بازجویی های شکنجه آور را می کند. رفتاری که این بازجویان خونخوار برای اعمال فشارهای روحی و روانی با ایشان دارند، از نوع مدرن ترین شکنجه هایی است که برای اعمالش توسط دستگاه های امنیتی کشورهای شرق و غرب آموزش دیده اند. آنها آموخته اند که با چنین رفتاری هم به زندانی و هم به خانواده های ایشان شکنجه هایی به مراتب عذاب آورتر و دردناک تر و وحشیانه تری از ضرب و شتم و شلاق وارد می آورند. پس این وظیفه ما همرزمان دانشجویان در بند است که به مبارزه علیه چنین شکنجه هایی برخاسته و برای خنثی سازی آن، بدون فروکاست اقدامات حمایتی خود به جریان هایی خاص، متحدانه برخیزیم.کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند بدین وسیله اعلام می نماید که در روز جمعه، ۷ آذر ۱۳۸۶، مصادف با ۲۸ دسامبر ۲۰۰۷، به صف متحد کمیته های حمایتی و همبستگی با دانشجویان در بند پیوسته تا به جهانیان و به خصوص خانواده های این عزیزان نشان دهیم که ایشان و این قهرمانان راه آزادی و حامیان طبقات زحمتکش جامعه هرگز تنها و فراموش شده نیستند! و به عاملین و حامیان بربریت اعلام داریم که "ما هرگز نمی بخشیم و فراموش نمی کنیم"!
دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد!
زندانی سیاسی آزاد باید گردد!
کمیته تلاش برای رهایی دانشجویان در بند

ضرب و شتم یک دانشجوی دختر و تجمع در دانشگاه یاسوج

۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج امروز در اعتراض به ضرب و شتم یک دانشجوی دختر این دانشگاه ، تجمع کردند .دانشجویان معترض در این تحصن خواستار پیگیری موضوع ضرب و شتم دختر دانشجوی دانشگاه یاسوج از سوی مسوولان دانشگاه و محاکم قضایی و امنیتی استان شدند.یکی از دانشجویان معترض در این زمینه گفت : روز چهارشنبه هفته گذشته یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه به نام علوی که سردبیر نشریه دانشجویی «هزگر» به معنای باران بود ، توسط دو فرد ناشناس در حد فاصل دو دانشکده علوم پایه و فنی و مهندسی مورد ضرب شتم قرار گرفت.محسن موسوی افزود: این دانشجوی دختر از سوی ضاربان که احتمالاً دانشجویان خارج از دانشگاه بوده اند از ناحیه سر و صورت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.وی با اشاره به اینکه دانشجوی مذکور تهدید نیز شده است اظهار داشت : دانشجویان دانشگاه یاسوج امروز در اعتراض به ضرب و شتم این دانشجوی دختر و ضعف حراست دانشگاه در زمینه پیگیری این موضوع تجمع کرده اند.یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه یاسوج نیز با بیان اینکه ضرب و شتم این دانشجوی دختر از سوی گروههایی در داخل دانشگاه می باشد بیان داشت : مسوولان دانشگاه به خصوص حراست باید در این زمینه پاسخگو باشد.نظری یکی دیگر از دانشجویان نیز هدف از این تجمع را رسیدگی به ضرب و شتم این دانشجوی دختر عنوان کرد و گفت : از مسوولان دانشگاه به خصوص مدیر امور دانشجویی و حراست انتظار می رود که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی تلاش بیشتری از خود نشان دهند.دختر دانشجویی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته با بغضی گرفته در جمع دانشجویان معترض حاضر شد و گفت : دو شخص ناشناس هفته گذشته بدون هیچگونه دلیلی من را از ناحیه سر و صورت مورد ضرب و شتم قرار دادند. خانم علوی افزود : این دو فرد ضمن فحاشی و تهدید اعلام کردند بهتر است در مسایلی که به شما ربطی ندارد دخالت نکنید.وی خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسوولان دانشگاه شد و بیان داشت : حراست دانشگاه که همیشه در همه صحنه ها حضور دارد ، در زمان اتفاق این حادثه حضور نداشت و داد و فریادهای ما به جایی نرسید. یکی دیگر از دانشجویان گفت : در زمینه ضرب و شتم این دختر دانشجو با حراست دانشگاه تماس گرفته ، و ایشان گفته اند با ماموران حراست پیگری می کنیم و جواب دیگری ندادند.در این تجمع دانشجویان مختلف ضمن محکوم کردن ضرب و شتم یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه خواستار برخورد شدید با ضاربان شدند.

۱۳۸۶ آذر ۲۹, پنجشنبه

٢٨ دسامبر را به روز جهانی اعتراض به دستگیری دانشجویان در ایران تبدیل خواهیم کرد!

فراخوان به اعتراض جهانی برای آزادی دانشجویان دربند!
فراخوان به ایرانیان آزادیخواه خارج کشور!
فراخوان به سازمان ها٬ نهادها و مراجع بین المللی!
٢٨ دسامبر را به روز جهانی اعتراض به دستگیری دانشجویان در ایران تبدیل خواهیم کرد!
مردم آزادیخواه!
بیش از دو دهفته است که 43 تن از دانشجویان و فعالین سیاسی دانشگاه های ایران طی عملیات های شبانه از روز ٢ دسامبر ربوده شده و یا در جریان مراسم های روز دانشجو در روز ٧ دسامبر و پس از آن در ایران دستگیر و زندانی شده اند.
به دستگیر شدگانی که جرمی جز دفاع از آزادی و برابری ندارند٬ به دانشجویانی که مخالفت خود را با فضای جنگی اعمال شده از طرف حکومت اعلام داشته بودند٬ به کسانی که دانشگاه را میخواهند نه پادگان نظامی را٬ به یاران ما که جرمی جز دفاع از انسانیت و عدالت ندارند٬ به برگزار کنندگان مراسم های روز دانشجو که بر پرچم هایشان نوشته شده بود، نه به جنگ، دانشگاه پادگان نیست! نه به تبعیض جنسیتی، کارگران اتحاد! آزادی و برابری! اتهاماتی واهی و ساختگی از جمله اقدام علیه امنیت ملی و حتی بمب گذاری وارد ساخته اند.
بر کسی پوشیده نیست که زندانیان سیاسی در بند 209 و 325 اوین در چه شرایط وخیمی به سر می برند. متاسفانه هر روز خبرهای ناگواری از سلامتی دانشجویان در بند به ما می رسد. طبق اخبار دریافتی، یاران ما زیر شدیدترین شکنجه ها و فشار های جسمی و روانی قرار دارند.وضع جسمی دانشجویان بسیار نگران کننده است. به زندانیان اجازه ملاقات و تماس با خانواده های خود داده نشده است. وکلای دانشجویان امکان ملاقات با موکلین خود را ندارند. دانشجویان زندانی در زندان های حکومت اسلامی از اولیه ترین حقوق انسانی نیز محرومند!
این رفتار حکومت اسلامی با دانشجویان با اعتراضی جهانی روبرو گشته است. سازمان عفو بین الملل طی نامه ای رسمی به سران حکومت نسبت به دستگیری دانشجویان اعتراض کرده است٬ رﺋیس پارلمان اروپا خواهان آزادی فوری دستگیر شدگان شده است. طی دو هفته گذشته صدها نامه همبستگی از سراسر جهان به دست ما رسیده اند٬ آکسیون ها و تظاهرات های متعددی در سراسر جهان علیه این رفتار وحشیانه تاکنون صورت گرفته است.
ما دانشجویان آزایخواه و برابری طلب٬ به نمایندگی از همه دانشجویان ایران از این موج همبستگی با احساسی افتخارآمیز تشکر میکنیم. واقعیت اما این است که علیرغم این اعتراضات وسیع از طرف مجامع بین المللی و مردم آزادیخواه جهان٬ یاران ما هنوز در بند هستند.
برای تقویت جنبش آزادی دانشجویان زندانی باید اقدامی جهانی را سازمان داد!
به این مناسبت ما روز جمعه ٢٨ دسامبر برابر با ٧ دی ماه را بعنوان روز جهانی اعتراض به حکومت اسلامی در خارج کشور اعلام میکنیم. از همه شما٬ از همه سازمان ها٬ نهادها و مراجع بین المللی میخواهیم که در این روز هم زمان و از هر طریقی که امکان آن را دارید٬ اعتراض خود را به حکومت اسلامی اعلام دارید و همگام با دانشجویان آزادیخواه ایران٬ خواهان آزادی فوری همه دستگیر شدگان شوید. اعتراضات وسیع شما در خارج از ایران به نیروی اعتراضی ما در جامعه ایران قدرت و توان بیشتری میبخشد و موجبات آزادی سریعتر دوستان دانشجویمان را فراهم میسازد.
جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی در ایران به حمایت های بیشتر شما نیاز دارد!
زنده باد آزادی!
زنده باد برابری!
دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاه های ایران
١٩ دسامبر ٢٠٠٧ - ٢٨ آذر ١٣٨٦

به نام آزادی و انسانیت...اطلاعیه کمپین آزادی و برابری

به نام آزادی و انسانیت
مازنده به آنیم که آرام نگیریم ...موجیم که آسودگی ما عدم ماست
چندین ماه مبارزه بی امان ما در کمپین ازادی پلی تکنیک امروز با آزادی دانشجویان در بنداین دانشگاه به جرم چاپ نشریات موهن جای بسی خوشحالی و امید است.چندین ماه برگزاری تجمع و آکسیون و خبر رسانی به زبانهای مختلف در سراسر دنیا ،جمهوری اسلامی را مجبور به عقث نشینی کرد.اما هنوز دانشجویان زیادی در بندهای استبداد سرمایه داری اسلامی هستند.از این رو مبارزه ما ضرورت خود را از وضعیت موجود میگیرد و آنچه ضرورت زمان است مبارزه بی امان در مقابل نظم مستاصل کنونی است.دانشجویان پلی تکنیک آزاد شدند اما پاسخ شکنجه ها ،آزار و بی حرمتی های نظام جمهوری اسلامی را چه کسی میدهد؟ این یاغی گری،این تعرض به منزلت و معیشت انسانی در ذات حکومت سرمایه است خصیصه ای که مختص جمهوری اسلامی نیست.دانشجویان پلی تکنیک آزاد شدند اما این برای ما پایان کار نیست...آنچه بر فراز جامعه در حال گشت و گذار است آزادیخواهی و انسانیت است. شبح این خواست برحق، خواب را ز چشم انگل صفتان ربوده تا افسار گسیخته به جان عزیزترین فرزندان آفتاب و باد بیفتند.از این رو فریاد میزنیم که ای بی آبرویان و ای جلادان انسان؛ مبارزه ما مادامی که اقلیت سرمایه دار بر اکثریت زحمت کشان تسلط دارد ادامه مییابد. وظیفه خود میدانیم با تمام قوا برای آزادی زنان ؛کارگران و دانشجویان زندانی تلاش خود را ادامه دهیم.به همین خاطر کمپین آزادی پلی تکنیک از این بعد با نام کمپین آزادی و برابری فعالیت خود را ادامه میدهد.بدینوسیله از تمامی یاران کمپین تقاضا داریم نام کمپین را تغییرداده و با حمایت و پشتیبانی بیش از پیش خود برای آزادی یاران در بندمان تلاش کنیم.
تا آزادی بی قید وشرط محمود صالحی،منصور اسانلوو رضا دهقان
تا آزادی مریم حسین خواه،جلوه جواهری
تا لغو احکام صادره علیه مریم ضیا،دلارام علی و عالیه اقدام دوست
تا آزادی مجید اشرف نژاد,سهراب کریمی ,جواد علی زاده,محمدصالح ایومن,مهدی اللهیاری,سعید آقاخانی,نیما نحوی,سروش هاشم پور,پارسا کرمانجیان,علی رضا حیدری,فرشاد دوستی پور, علی کلائی,امیر مهرزاد,هادی سالاری,امیر آقایی,سارا خادمی,شوان مریخی,صباح نصري، هدايت غزالي جواد عاليخاني،ياسر گلی،سعید حبیبی ،عابد توانچه، کاوه عباسیان ,پیمان پیران, بیژن صباغ, امین قضایی ، انوشه آزادفر ، الناز جمشیدی ، احسان آزادفر ، مهدی گرایلو ، نادراحسنی ، آرش پاکزاد ، حسن معارفی ، بهروز کریمی زاده ، علی سالم ، مجید اشرف نژاد ، محسن غمین ، حسین بابایی ، روزبه فقیهی ، ياسر پيرحياتي، بهزاد موسوي ، بهزاد باقری , روزبه صف شکن , هادی سالاری , فرشید فرهادی آهنگران , امیر آقایی , میلاد عمرانی , سعید آقام علی خلیلی , میلاد معینی ، بهرنگ زندی ، حامد محمدی , مهدی بهرنگ ، نسیم سلطان بیگی زاده ، کیوان امیری الیاسی ، سیروس...
تا حذف حراست و کمیته های انضباطی
تا به رسمیت شناختن حق تحصیل ولغو احکام انظباطی برای همه دانشجویان
تا به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل های مستقل
تا به رسمیت شناختن حق آزادی مطبوعات ونشریات دانشجوئی وکارگری
و
تا برقراری آزادی و برابری
لحظه ای آرامش نداریم.
زنده باد یک نژاد آنهم نژاد انسانی
زنده باد یک انسان یک زمین
زنده باد آزادی و برابری

۱۳۸۶ آذر ۲۸, چهارشنبه

زنده با د مبارزه متحدانه ...دانشجویان پلی تکنیک آزاد میشوند


طبق حکم صادره توسط دادگاه عمومی برای ۳ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، احسان منصوری، احمد قصابان و مجید توکلی از اتهام انتشار نشریات موهن به طور کامل تبرئه شدند و دادگاه جعلی بودن نشریات را پذیرفت.

طبق حکمی که امروز به محمدعلی دادخواه، وکیل مدافع این دانشجویان، ابلاغ شد دادگاه با جعلی دانستن نشریات موهن، دانشجویان در بند را از اتهام انتشار این نشریات تبرئه کرد. دادگاه عمومی تنها به خاطر نشر اکاذیب حکم ۴ ماه حبس تعزیری برای این سه دانشجو صادر کرده است.

پیش از این دادگاه انقلاب برای این سه دانشجو احکام حبس طویل المدت صادر کرده بود. دانشجویان پیش از این بارها انتساب اتهام توهین به مقدسات را به خود تکذیب کرده و اعلام کرده بودند نشریات جعلی است.
دادگاه عمومی با صدور ۸ میلیون تومان وثیقه برای هر یک از این دانشجویان مقدمه آزادی آن ها را فراهم نموده است. خانواده این سه دانشجو در حال تهیه وثیقه برای آزاد کردن فرزندان خود پس از گذشت ۹ ماه حبس هستند.

در مدت بازداشت دانشجویان تحت فشار مجبور شده بودند علیه خود اعتراف کنند و انتشار این نشریات را بر عهده بگیرند.

خبرنامه امیرکبیر

سحرگاه امروز 7 نفر اعدام شدند

‌قاضي فخر‌الدين جعفرزاده معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي امور جنايي با اعلام خبر اجراي اين حكم گفت: ‌"قاسم" متهم است كه از سال 84‌ تا زمان دستگيري با حضور جلوي دبستان‌هاي پسرانه و ‌انتخاب طعمه‌هايش، خود را به عنوان مامور معرفي مي‌كرده و پس از سوار كردن طعمه‌ها بر ترك موتور سيكلت ‌و بردن آنها به منزل مجردي خود، اين نوجوان‌ها را كه بيش از 15‌ تن بوده‌اند، مورد آزار و اذيت قرار مي‌داده ‌است.‌ ‌وي افزود: اين فرد جرائم خود را در نقاط مختلف تهران از جمله محله‌هاي نظام آباد، نارمك، نامجو، بهار شيراز، ‌شريعتي و... صورت مي‌داد، به همين دليل اين نقاط به طور نامحسوس تحت نظر قرار گرفت كه نهايتا 25‌/8/85 ‌متهم در نارمك دستگير و به جنايات خود اعتراف كرد. ‌به گزارش ايسنا، قاضي عصمت‌الله جابري داديار اجراي احكام دادسراي امور جنايي تهران نيز علاوه بر اعلام ‌خبر اعدام "رتيل" در سحرگاه چهارشنبه، خبر قصاص هفت تن ديگر را كه امروز حكمشان به مرحله اجرا در ‌مي‌آيد اعلام كرد.‌ ‌اولين محكوم به قصاص "ز" نام دارد كه متهم است در تاريخ 17‌/2/84 با ريختن سيانور به داخل دوغ و خوراندن ‌آن به همسرش، وي را از پاي در آورده است.‌ ‌متهم كه به دليل داشتن ارتباط با فردي ديگر دست به اين اقدام زده است، از سوي شعبه 71‌ دادگاه كيفري استان ‌تهران محكوم به قصاص شده و شعبه 33‌ ديوان عالي كشور نيز حكم را تاييد كرده است كه اين راي به مرحله ‌اجرا در خواهد آمد.‌ ‌محكوم به قصاص ديگر "عرفان" نام دارد كه متهم است با انگيزه‌هاي ناموسي، دوست خود به نام "علي اكبر" را ‌روز 2‌ شهريور ماه سال 80‌ در شهرك راه آهن با ضربات چاقو به قتل رسانده است. يكي ديگر از محكومان "راحله" نام دارد كه متهم به قتل همسر خود در روز 18‌ فروردين سال 84‌ است. وي به ‌دليل اختلاف با همسر خود، در اقدامي جنايتكارانه او را در منزل مسكوني شان واقع در اسلامشهر به قتل ‌رسانده و پس از قطعه قطعه كردن جسد مقتول، قطعات بدن همسر خود را در داخل دبه‌هاي بزرگ جاسازي كرده ‌بود.محكوم به قصاص بعدي "وحيد" نام دارد كه متهم است فردي به نام "محمدرضا" را هنگام سرقت خودرويش در سال 82 به قتل رسانده است. ‌"امير" محكوم به قصاص ديگري است كه روز 9‌ آذر ماه سال 82‌ ، دختري 6‌ ساله به نام ‌‌"آناهيتا" را قرباني يك جنايت كرده و دليل او، آگاهي مقتول از اقدام به سرقت وي بوده است.‌ آخرين متهم ‌فردي به نام "عليرضا" است كه كارگر خانه زني به نام "عصمت" بوده است . او پس از برقراري ارتباط نامشروع با آن زن، دست به قتل او و فرزندش به نام "عليرضا" زده است.‌

آفتاب یزد

اعتصاب غذا در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

جمعی از دانشجویان دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران امروز طی فراخوانی اقدام به اعتصاب غذای عمومی در این دانشکده نمودند. در طی این اعتصاب غذا که در حمایت از دانشجویان زندانی به ویژه انوشه آزادبر دانشجوی این دانشکده صورت گرفت، دانشجویان ظرف های غذای دست نخورده ی خود را به حیاط وسط دانشکده منتقل کردند.سپس دانشجویان اقدام به تجمع در صحن این دانشکده کردند و دو تن از دانشجویان این دانشکده در حمایت از دانشجویان زندانی سخنرانی نمودند.پگاه حمزه ای و یکی از دانشجویان کرد این دانشکده به دفاع از دانشجویان دستگیر شده پرداختند و اعلام نمودند که تا آزادی همه ی دانشجویان دستگیر شده آرام نخواهیم نشست.

نمایندگان مجلس: سه نفر از دانشجویان در بازداشت می مانند، بقیه طی روزهای آینده آزاد می شوند

خانواده های دانشجویان در بند سه شنبه، ۲۷ آذر ۸۶، در مجلس با محمود محمدی، معاون کمیسیون امنیت ملی، ملاقات کردند.به گزارش خبرنامه امیرکبیر محمدی، با اعتراض خانواده ها نسبت به اخبار غیررسمی منتشره مبنی بر بدرفتاری و شکنجه دانشجویان در بند ۲۰۹ زندان اوین روبرو شد. خانواده دانشجویان همچنین نسبت به نگهداری فرزندانشان در سلول های انفرادی، عدم برخورداری از حق داشتن وکیل، عدم آگاهی از اخبار خارج از زندان، عدم اجازه تماس تلفنی با منزل و عدم صدور مجوز ملاقات با خانواده اعتراض کردند.محمدی با پذیرفتن این نکته که «اکثریت قریب به اتفاق بازداشت شدگان دانشجو بوده و جرم خاصی را مرتکب نشده اند» گفت: «از این افراد خطاهای جزئی سر زده که با آن ها برخورد جزئی و متناسبی خواهد شد. که عرض چند روز آینده با وثیقه های جزئی، قرار کفالت و یا تعهد از زندان آزاد خواهند شد».رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین تاکید کرد: «دو یا سه نفر از بازداشت شدگانی که دانشجو نبوده و مرتکب اخلال و آشوبگری گشته اند برای توضیحات بیشتر باید در بازداشت باقی بمانند».فعالین چپ بر این نظرند که وزارت اطلاعات قصد دارد با جدا کردن تعدادی از دانشجویان اخراجی و نسبت دادن تهمت هایی از قبیل «اخلال و آشوبگری»، «ارتباط با گروه های برانداز خارج از کشور» و… جو سنگینی را برای برخورد با ایشان بوجود آورد.این در حالی است که محمدنبی رودکی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز ضمن اعلام جلسه این کمیسیون با برخی از مسوولان وزارت اطلاعات، خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به پرونده دانشجویان بازداشتی شد.به گزارش خبرنامه امیرکبیر رودکی در همین ارتباط گفت: «از ۱۳ آذرماه گذشته تاکنون ۳۰ دانشجو دستگیر شده اند. در این مدت ما به جز جلسه یکشنبه هفته گذشته با مسوولان وزارت اطلاعات، جلسه دیگری نیز درباره دانشجویان خواهیم داشت».وی همچنین خاطرنشان کرد: «درخواست ما این است که هرچه سریع تر به پرونده دانشجویان رسیدگی شود». رودکی با بیان اینکه تاکنون خانواده ۵ تن از دانشجویان برای پیگیری درخواست ملاقات با فرزندانشان به کمیسیون امنیت ملی مراجعه کرده اند، گفت: «توصیه ام به دستگاه امنیتی این است که به همه خانواده ها، امکان ملاقات با فرزندانشان داده شود.»این نماینده مجلس نیز با تکرار ادعای وزارت اطلاعات در خصوص جداسازی دانشجویان از یکدیگر گفت: «دستگیرشدگان چند دسته هستند. بخشی با حمایت اپوزیسیون های خارج از کشور فعالیت می کردند. اما برخی نیز اغفال شده اند. مثلاً بنده در جریان دستگیری یک جوان ۱۷ ساله دبیرستانی به نام حسن مهرزاد هستم. مادر ایشان به ملاقات ما آمد که خانمی محجبه و فرزند شهید بود».در همین رابطه کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت دانشجویان بازداشت‌شده هفته‌های اخیر ابراز داشته است. متن این بیانیه به شرح زیر است:طی هفته‌های اخیر بیش از سی دانشجو در تهران و شهرستان‌ها از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. دانشجویان بازداشت شده در تهران در زندان اوین و در شهرستان‌ها در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. اتهام بازداشت‌شدگان اتهام علیه امنیت ملی اعلام شده است.بازداشت‌ها که از روز یازدهم آذرماه جاری آغاز شد تاکنون تداوم داشته است. وزارت اطلاعات ایران طی اطلاعیه‌ای از دستگیری عده‌‌ای که آنان را اخلال‌گر خوانده خبر داده است. در این اطلاعیه که پس از گذشت شش روز پس از شروع بازداشت‌ها منتشر شد ادعا شده عده‌ای از عوامل اخلالگر که با استفاده از کارت جعلی دانشجویی و به قصد برگزاری تجمع غیرقانونی وارد دانشگاه شده بودند دستگیر شدند.تجمعی که از آن نام برده شده بنابر اعلام دانشجویان برابری‌خواه دانشگاه‌های تهران به مناسبت روز دانشجو در سیزدهم آذر در دانشگاه تهران برگذار شد. تعداد زیادی از دانشجویان حین تجمع و پس از آن دستگیر شدند. نکته حائز اهمیت آنکه برخلاف ادعای دستگاه امنیتی ایران اکثریت قریب به اتفاق دستگیرشدگان دانشجو بوده و تعداد زیادی از آنان خارج از روند برگزاری تجمع و در خارج از دانشگاه بازداشت شده‌اند.در حالی که فضای ابراز عقاید و دامنه آزادی بیان در دانشگاه‌ها روز بروز محدودتر می‌شود، دور جدیدی از فشار و برخورد با فعالین دانشجویی آغاز گشته است. دانشجویان بازداشت شده در رابطه با گرایشات ایدئولوژیک خود بازداشت شده‌اند و از این رو زندانی عقیدتی محسوب می‌شوند. طبق ماده ۱۹ منشور جهانی حقوق بشر هرکس حق آزادی عقیده و بیان دارد؛ این حق دربرگیرندهٔ آزادی ِ داشتن عقیده بدون مداخله، و آزادی درجست و جو، دریافت و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق هر نوع رسانه‌ای بدون در نظر گرفتن مرزها می‌شود. بنابر این اعمال محدودیت برای دانشجویان به دلیل آرا و نظرات آن‌ها کاملاً برخلاف یک رویکرد دموکراتیک و موجب تخریب هر چه بیشتر فضای آزادی گفتار است.بنابر گزارش‌های رسیده از زندان اوین چهار تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های سعید حبیبی، از اعضای کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، مهدی گرایلو، دانشجوی کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بهروز کریمی‌زاده، دانشجوی اسبق دانشگاه تهران، و پیمان پیران از بند ۲۰۹ این زندان به بند ۳۲۵ منتقل شده‌اند. بند ۳۲۵ تحت نظر حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران قرار داشته و بطور مستقل از سازمان زندان‌ها و حتی وزارت اطلاعات عمل می‌کند. با توجه به اشاره چندین باره به عنوان غیردانشجویان دستگاه امنیتی سعی در جداسازی بازداشت‌شدگان به دو دسته دانشجو و غیر آن را داشته و ازین رو وضعیت پیمان پیران، سعید حبیبی و بهروز کریمی‌زاده نگران‌کننده ارزیابی می‌شود. بنابر اخبار موثق این چهار تن در این بند تحت شکنجه‌های جسمی و آزار روحی قرار دارند. اصل ۳۸ قانون اساسی ایران مقرر داشته هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند، مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز به صراحت شکنجه را منع نموده. از طرف دیگر کلیه بازداشت‌شدگان در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند. سلول انفرادی خود از مصادیق بارز شکنجه و نقض صریح حقوق شهروندی متهم است.

۱۳۸۶ آذر ۲۷, سه‌شنبه

دادگاه امیر یعقوبعلی دانشجوی دانشگاه علامه برگزار نشد

جلسه رسیدگی به اتهامات امیر یعقوب‌علی که قرار بود امروز ۲۵ آذر در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شود به دلیل عدم حضور رییس دادگاه برگزار نشد.نسرین ستوده در این باره گفت: اتهام موکلم در این پرونده اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام عنوان شده است.وی یادآور شد: موکلم که دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی است پیش از این در تیرماه سال جاری بازداشت شده بود و در حال حاضر با قرار وثیقه ۲۰میلیون تومانی آزاد است.

دو خبر مهم از دانشجویان در بند

وخامت حال یک دانشجو دربند به خاطر خودکشی

بنا به اخبار رسیده از زندان اوین از طرف یکی از فعالان سیاسی زندانی، یک دانشجوی بازداشتی دست به خودکشی زده است.

بنا به گزارشات رسیده از عمادالدین باقی یکی از دانشجویانی که در چند هفته اخیر دربند 325 زندان اوین که زیر نظر اطلاعات سپاه اداره می شود تحت شکنجه های شدید قرار گرفته بود، ناچارا رگ دست خود را زده و برای مداوا به بهداری زندان اوین منتقل شده که خوشبختانه از مرگ نجات یافته است اما حال او وخیم گزارش می شود.عمادالدین باقی در دیداری که با وکیل خود داشته این خبر را داده است و افزوده گویا این فرد سنی در حدود 30 تا 35 سال دارد.در چند روز اخیر اخبار موثقی از طرف سایت ها و وبلاگ های معتبر از جمله وبلاگ رسمی " دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب" ، خبرنامه امیر کبیر و ادوار نیوز که متعلق به دانشجویان نزدیک به دفتر تحکیم و سازمان ادوار است و همچنین سایت خبری نوروز نیوز که ارگان غیر رسمی جبهه مشارکت ایران اسلامی است، مبنی بر شکنجه دانشجویان منتشر شده است. در میان اسامی که در این سایت ها منتشر شده نام بهروز کریمی زاده ، پیمان پیران از اعضای "دانشجو یان آزادی خواه و برابری طلب" به همراه نام سعید حبیبی عضو سابق دفتر تحکیم وحدت و سازمان ادوار به چشم می خورد. بر اساس مشخصات ارائه شده توسط باقی بیم آن می رود که این دانشجو سعید حبیبی باشد.خبر ارسالی توسط عمادالدین باقی در مورد شکنجه دانشجویان در بند 325 سپاه توسط دکتر ناصر زرافشان که خود را تنها وکیل دانشجویان زندانی معرفی کرده است، تایید گردیده است.لازم به توضیح است عمادالدین باقی خود در حدود 2 ماه در زندان به سر می برد. وی یکی از فعالان حقوق بشر و دفاع از حقوق زندانیان است همچنین یکی از روزنامه نگاران سرشناس و عضو شورای سیاست گزاری مجله پرخواننده "شهروند امروز" می باشد.

توصیه وکیل دانشجویان دربند به خانواده ها

وکیل دانشجویان "آزادی خواه و برابری طلب" که در زندان به سر می برند به برخی از خانواده های دانشجویان بازداشتی توصیه کرده است با رسانه ها خصوصا رادیو های برون مرزی به هیچ عنوان مصاحبه ای انجام ندهند.در دیداری که این خانواده ها با دکتر ناصر زرافشان در دفتر وی داشته اند، زرافشان که خود را وکیل دانشجویان دربند می نامد، به مادران و پدران این دانشجویان که در این چند روز با برخی از رسانه ها مصاحبه هایی انجام داده بودند توصیه کردند دیگر این عمل را انجام ندهند.در این جلسه خانواده ها ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت فرزندان شان به این نکته اشاره کردند که در چند روز اخیر تماس های تهدید آمیزی از طرف بازجویان برای انجام ندادن مصاحبه و پی گیری نکردن وضع فرزندان شان با آنان صورت گرفته است.بر همین اساس دکتر زرافشان وکیل "دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب" شدیدا تاکید کرد که هیچ فردی از جمله خانواده ها به غیر از شخص وی مصاحبه انجام ندهد و تنها وی به عنوان وکیل این دانشجویان با رسانه های مختلف مصاحبه بکند.ناصر زرافشان ضمن ابراز تاسف از مصاحبه های صورت گرفته با برخی از رسانه ها از جمله رادیو ها وتلویزیون هایی که مستقیما از دولت های جنگ طلب بودجه می گیرند در این شرایط حساس و ویژه کشور و در خطر بودن امنیت داخلی و منافع ملی را دلیل عدم انجام مصاحبه با این رسانه ها دانست .وی در انتهای این دیدار از خانواده ها خواست دراین شرایط ویژه و خطر جنگ و در نتیجه در خطر افتادن امنیت داخلی کشور و تمامیت ارضی آن اندکی خویشتنداری کنند و اجازه ندهند احساسات عاطفی و نگرانی های خانوادگی بهانه ای شود برای انجام کارهایی که منافع ملی را در خطر بیاندازد.

ملاقات مادر "کیوان امیری الیاسی" با اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

بنا برگزارشات رسیده به "آوای دانشگاه" روز گذشته مادر کیوان امیری الیاسی (دانشجوی بازداشتی) به دانشگاه صنعتی شریف که فرزندش دوره ی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع را در آنجا می گذراند مراجعه کرد.مادر کیوان در این مراجعه با اساتید او ملاقات کرد و بازداشت کیوان و مشکلات پیش آمده برای وی را برای اساتید توضیح داد و از آنان خواست تا در مشکلات درسی که احتمالا برای کیوان پیش خواهد آمد با او همکاری کنند. اساتید نیز با ابراز تاسف شدید از بازداشت کیوان، فعالیت دانشجویی را حق دانشجویان دانسته و اعلام کردند که وی جرمی مرتکب نشده و اظهار امیدواری کردند که وی هر چه زود تر آزاد شود و به دانشگاه خود باز گردد.همکلاسی های کیوان نیز با مادر او دیدار کردند. این دانشجویان ضمن ابراز تاسف از بازداشت دوست و همکلاسی خود خواستار آزادی وی شدند و اعلام کردند هر کاری به منظور آزادی هر چه سریع تر کیوان انجام خواهند داد.شایان ذکر است طی روزهای گذشته شاهد اعتراضاتی در دانشگاه شریف نسبت به بازداشت دانشجویان و به خصوص بازداشت کیوان امیری الیاسی بوده ایم. انتشار مقالات در حمایت از وی، صدور بیانیه ی انجمن اسلامی، نصب عکس و نام کیوان بر روی بردهای دانشگاه و همچنین جمع آوری امضا از جمله ی این اقدامات بوده است.

ملاقات خانواده سعید متین پور با وی پس از 7 ماه

امروز دوشنبه 26 آذر 1386 خانواده های سعید متین پور،جلیل غنی لو،لیلی حیدری و بهروز صفری توانستند در زندان اوین از نزدیک با آنها ملاقات بکنند. به گفته خانواده این زندانیان، وضعیت جسمانی آنها چندان رضایت بخش نبوده است و آنها به شدت کاهش وزن داده اند. بنا به گفته عطیه طاهری این برای اولین بار است که وی پس از 7 ماه با سعید ملاقات کرده است.و به گفته ایشان سعید به شدت کاهش وزن داده و موهای سر وی نیز دچار ریزش شده است. همچنین به گفته خانم طاهری پس از 7 ماه زندان انفرادی از دیروز سعید به بند عمومی منتقل شده است.

هشدار خانواده های دانشجويان دستگير شده

خانواده های دانشجويان دستگير شده هشدار دادند در صورت آزاد نشدن دانشجویان تا شب یلدا دست به اعتراضات جدیدی خواهند زد.بنا به گزارش آواي دانشگاه روز يکشنبه خانواده های دانشجویان زندانی بار دیگر به دادگاه انقلاب (شعبه2) مراجعه کردند و وضعيت فرزندان خود را جويا شدند. در اين روز به تعداد دیگری از خانواده ها برگه هایی که حاوی اطلاعاتی در باره ی دانشجویان بود داده شد. سپس خانواده ها خواستار ملاقات با رئیس دفتر شعبه ی 2 دادگاه انقلاب شدند. اما مسئولین دادگاه اجازه ی ملاقات ندادند و اعلام کردند که قاضی می تواند از 6 ماه تا یک سال دانشجویان را در بازداشت نگاه دارد و اجازه ی ملاقات هم صادر نکند. خانواده ها نسبت به این سخنان معترض شدند و این امر باعث به وجود آمدن درگیری لفظی شد. در اين هنگام مردمی که در آن جا حاضر بودند از خانواده ها حمایت کردند.خانواده ها هشدار دادند در صورت آزاد نشدن دانشجویان تا شب یلدا دست به اعتراضات جدیدی خواهند زد و شاید در شب یلدا در برابر اوین حضور یابند. خانواده ها گفتند در دو سه هفته اخیر بارها تهدید تلفنی شده اند.خانواده ها اعلام کرده اند که تا آزادي فرزندانشان به اعتراضات متحد خود ادامه خواهند داد. آنها قرار است امروز سه شنبه مجددا در مقابل مجلس تجمع کنند.کميته مبارزه براي آزادي زنداني سياسي همه انسانهاي آزاديخواه را به مبارزه براي آزادي فوري و بدون قيد و شرط دانشجويان دستگير شده و همه زندانيان سياسي فرا ميخواند. بياييد تا در کنار خانواده هاي دانشجويان دستگير شده متحد و قدرتمند نه تنها اين عزيزان را از زندان آزاد کنيم٬ بلکه درب زندانها را بگشاييم.

دو فعال جنبش زنان را "عاملین بمب گذاری" معرفی کردند

قاضي رسيدگي‌كننده به پرونده بمب‌گذاري‌هاي اخير شهر سنندج گفت: عاملين بمب‌گذاري‌هاي اخير شهر سنندج توسط نيروهاي امنيتي دستگير و بازداشت شده‌اند.اين مقام قضايي امروز در خصوص دو تن از دستگير شدگان به نامهاي «روناك صفازاده» و «هانا عبدي» كه مدتي است برخي رسانه هاي مرتبط با عناصر ضد نظام از آنان به عنوان فعالان حوزه زنان ياد مي كنند اظهار داشت: اين افراد به اتهام اقدام عليه امنيت كشور ، از طريق عضويت در يك گروهك تروريستي شمال غرب كشور، مشاركت در بمب گذاري هاي اخير (ميدان آزادي و كوي قضات ) شهر سنندج و همچنين تشكيل هسته مخفي براي خراب كاري در كشور به همراه چند تن ديگر دستگير شده‌اند.وي با اشاره به اينكه دستگيري اين افراد هيچ گونه ارتباطي به فعاليت هاي مدني آنها ندارد، خاطر نشان كرد: اين متهمين با استفاده و بهره برداري از فعاليتهاي مدني مانند جمع‌آوري يك ميليون نفر امضاء، اهداف و مقاصد يك گروهك تروريستي را دنبال مي‌كردند.قاضي پرونده بمب‌گذاري‌هاي اخير سنندج در ادامه اظهار داشت : عضويت برخي از فعالان كمپين زنان در اين گروهك تروريستي خاص محرز بوده و در حال حاضر يكي از محور هاي تحقيقات قضايي براي شناسايي ساير عوامل است، كه اخيرا 2 نفر ديگر نيز به همين علت در تهران دستگير و تحت پيگرد قضايي هستند.وي تصريح كرد : اين افراد با سوء استفاده از مطالبات و خواسته هاي زنان تلاش مي كنند از اين موضوع به عنوان يك محمل و پوشش براي اقدامات تروريستي خود استفاده كنند.وي معرفي عناصر گروهك تروريستي به عنوان فعالان حقوق بشر و زنان را يك شيوه نخ نماي رسانه هاي بيگانه و ضد انقلاب براي تخريب چهره نظام اسلامي دانست و افزود: عناصر اين گروهك تحت اين عناوين كه ، حقوق زنان و يا حقوق بشر در ايران نقض مي شود، مي خواهند افكار عمومي را منحرف و يا با اين وسيله به دستگاه قضايي فشار آورند.قاضي پرونده بمب‌گذاري‌هاي اخير سنندج به روند رسيدگي به پرونده اين متهمين اشاره كرد و گفت : با توجه به اينكه ، متهمين اين پرونده به 2 نفر خلاصه نمي شود و همكاراني نيز در خصوص اقدامات تروريستي داشته اند ، لذا پرونده روند تحقيقاتي دارد و به محض تكميل ،مراتب اعلام مي شود.اين مقام قضايي اضافه كرد : در حال حاضر اين عناصر با سوء استفاده از نهاد هاي مدني كه ظاهر موجهي دارند، در صددند تا جوانان را جذب و اهداف تروريستي خود را به آنان القاء كنند.وي به سفر نوروزي متهمين اخير به مقر اين گروهك تروريستي در خارج از كشور اشاره كرد و گفت : اگر والدين نسبت به اعمال فرزندان خود مسئوليت بيشتري نشان دهند شاهد چنين اقداماتي نخواهيم بود."
فارس

۱۳۸۶ آذر ۲۶, دوشنبه

بازداشت بهرام شجاعی، دانشجوی واحد تهران-جنوب دانشگاه آزاد

بهرام شجاعی دانشجوی دانشگاه آزاد، صبح امروز پس از احضار به دادسرای انقلاب بازداشت شد.شجاعی، دانشجوی مهندسی شیمی دانشکده فنی- واحد تهران جنوب، روز پنجشنبه در حال پخش تراکت های حاوی اعتراض به بازداشت دانشجویان، در برابر حسینیه ارشاد، از سوی نیروهای امنیتی حاضر در محل بازداشت و چندین ساعت تحت بازجویی قرار گرفت.وی بامداد روز جمعه از بازداشتگاه آزاد شد، با این حال به وی گفته شده بود که روز یکشنبه خود را به شعبه ۲ دادسرای انقلاب معرفی نماید.صبح امروز در پی مراجعه این دانشجو به دادگاه انقلاب، وی جهت تحقیقات بیشتر بازداشت شد.مسئولان دادگاه انقلاب به خانواده این فعال دانشجویی اعلام کرده اند که حداقل تا ۳ روز به جستجوی وی نپردازند. با این حال به گفته نزدیکان بهرام شجاعی، وی به کلانتری ۱۲۴ عباس آباد منتقل شده است.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

۱۳۸۶ آذر ۲۵, یکشنبه

ابراهیم مددی آزاد شد

هم اکنون، 2007‏/12‏/16‏ 10:36:13 ب.ظ ،بخش تبلیغات سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از طریق پیام SMS اعلام داشت که ابراهیم مددی، نایب رئیس سندیکای شرکت واحد پس از دریافت حکم برائت خود از دادگاه تجدید نظر شعبه 44 از زندان قزل حصار کرج آزاد گشت.

۱۳۸۶ آذر ۲۴, شنبه

گزارش از تحصن امروز دانشجویان رجایی در اعتراض به بازداشتهای اخیر

امروز دانشجویان دانشگاه شهید رجایی در تجمعی اعتراضی مخالفت خود را با دستگیری دانشجویان در بند که اخیرا دستگیر شده اند اعلام کردند وخواستار آزادی هر چه سریعتر دانشجویان شدند این در حالی است که شب گذشته تعدادی از دانشجویان به حراست خوابگاه فراخوانده شده وتهدید شدند که در صورت برگذاری تحصن به شدت با آنها برخورد خواهد شد.وامروز نیز کارت های دانشجویان در جلوی در ورودی به صورت جدی چک می شد وماموران اطلاعات در خارج وداخل دانشگاه حضور داشتند و در طول تحصن نیز نیروهای حراست و معاونت دانشگاه و خوابگاه در تحصن حضور داشته و دانشجویان را تهدید کردند.و همچنینتعدادی از دانشجویان ساعت 12 امروز با پلاکاردهایی که رویشان شعارهای{دانشگاه پادگان نیست-دانشجویان زندانی را آزاد کنید-مجید،میلاد،هادی،فرشید،امیر را آزاد کنید-دانشجو بیدار است از نفرت سرشار است-گزینش،تفتیش عقاید ممنوع و...}از در شمالی دانشگاه با خواندن سرود یار دبستانی به سمت سلف دانشگاه حرکت کردند.در مسیر به تعداد متحصنین افزوده می شد، دانشجویان در مقابل سلف با سر دادن شعارهای{جنبش دانشجویی تماشاچی نمی خواد-دانشجو حمایت حمایت-مرگ بر دیکتاتور-دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد-احمدی پینوشه ایران شیلی نمیشه-دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد}دانشجویان را به شرکت در تحصن فراخواندند.بعد از 20 دقیقه که تعدادشان به بیش از 500 نفر می رسید به سمت ساختمان ریاست حرکت کرده و در آنجا تریبون ازاد برگزار کردند.ابتدا بیانیه ی فعالان دانشجویی رجایی توسط هادی صادقی از فعالان سیاسی خوانده شد. و سپس بیانیه اخیر وزارت اطلاعات توسط یاسر ریگی دبیر سیاسی انجمن خوانده شد که به شدت محکوم گردید و کذب محض اعلام شد.آرمان زاهدی ازدوستان دانشجویان دربند و از فعالان دانشگاه نیز در سخنان کوبنده از مسئولان رژیم انتقاد کرد و خواستار آزادی هر چه سریعتر دوستان در بندش شد.همچنین دبیر شورای صنفی و تعداد دیگری از دا نشجوان به پشت تریبون آمده و اعتراض خود را اعلام داشتند.
آزادی و برابری

بازداشت فعالین کارگری

طبق اخبار رسیده به مرکز خبر سلام دمکرات امروز، شنبه ۲۴ آذر ۸۶، چهار فعال کارگری بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی انتظامی به بازپرسی امنیتی دادگاه انقلاب واقع در خیابان معلم برده شدند.صبح امروز آقایان ابراهیم نوروزی گوهری عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و محسن حکیمی از” کمیته هماهنگی، ” و علیرضا عسگری و حسین غلامی، از فعالین کارگری مستقل، از بازداشتگاه اطلاعات امنیت نیروهای انتظامی واقع در پل گیشا (نصر ۱۳۷) به دادگاه انقلاب برده شدند. پرونده ی ایشان هم اکنون در مرحله ی بازپرسی در شعبه امنیتی دادگاه انقلاب بوده و بازپرس برای آقای گوهری مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال وثیقه و برای آقایان حکیمی، عسگری و غلامی قرار کفالت صادر کرده است. بدین ترتیب امید می رود که این عزیزان به زودی به آغوش رفقا و خانواده های خود باز گردند.لازم به تذکر است که منابع خبری این گزارش از اینکه این چهار تن فعال کارگری امشب را در کدام بازداشتگاه به سر می برند اظهار بی اطلاعی کرده اند.
سلام دموکرات

دستگیری علیرضا حیدری یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه

عصر سه شنبه ۲۰ آذر علیرضا حیدری یکی دیگر از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد کرمانشاه در ادامه ی حرکت ۱۶ آذر سرخ کرمانشاه برای پخش بیانی ای (که ازسوی دانشجويان در پاسخ به اتهاماتی كه بسيج دانشگاه آزاد كرمانشاه به برگزاركنندگان تجمع پانزده آذر نسبت داده بود صادر شده بود.) به واحد ... خمینی دانشگاه آزاد کرمانشاه رفت و تا امروز از وضعیت این فعال دانشجویی و حتی از نحوه ی دستگیری او خبری در دست نیست.

بیش از ۷۰ نوجوان در آستانه اعدام قرار دارند


«عفو بین الملل» در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی عمیق از گزارش ها درباره در آستانه اعدام قرار گرفتن سه نوجوان، از ایران خواست اعدام نوجوانان را متوقف کرده و به روند جهانی لغو مجازات اعدام بپیوندد.سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که روز جمعه چهاردهم دسامبر منتشر کرد، این احکام اعدام را نقض آشکار قوانین بین المللی دانسته و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا مانع اجرای این اعدام ها شوند.عفو بین الملل تصریح کرده است رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی حکم اعدام علی مهین ترابی، جوانی را که متهم است در ۱۶ سالگی مرتکب جنایت شده، تایید کرده و او ممکن است در روزهای آینده اعدام شود.برپایه این بیانیه، حکم اعدام دو نوجوان دیگر نیز برای تایید، به رییس قوه قضائیه عرضه شده است.عفو بین الملل یادآوری کرده است که هم اکنون در ایران بیش از ۷۰ نوجوان در آستانه اعدام قرار دارند.قوانین بین المللی توسل به مجازات اعدام علیه افرادی را که پیش از سن هجده سالگی مرتکب جنایت شده اند، قویا ممنوع می کند.ایران به عنوان کشوری که عضو «پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی» و «آی. سی. سی .پی. آر» ، است تعهد کرده است که مجرمین زیر سن قانونی را اعدام نکند.عفو بین الملل تاکید کرده است: «با اینحال دولت ایران از سال ۱۹۹۰ میلادی تا کنون دست کم ۲۸ نوجوان متهم را، که شش تن آنها تنها درسال جاری اعدام شدند، دستخوش این مجازات کرده است».این سارمان افزوده است:«از آنجا که دست کم پانزده نوجوان افغان نیز براساس گزارش ها، احتمالا در انتظار مجازات اعدام بسر می برند، این رقم ممکن است فراتر از آن چیزی باشد که تا کنون اعلام شده است».طبق گزارش سازمان عفو بین الملل «احتمال دارد در پیگیری های قانونی که درمورد علی مهین ترابی، همانند دیگر مجرمین نوجوانی که در انتظار مجازات اعدام هستند، انجام شده است اشتباهاتی رخ داده باشد».با توجه به اینکه ایران قوانین بین المللی را به درستی دنبال نمی کند، سازمان عفو بین الملل نگران است که مبادا مدارکی که کارشناسان و شاهدین در دادگاه ارائه می دهند، غیر قابل اعتماد باشد.سازمان عفو بین الملل از افراد و گروه ها در خواست کرده است تا با نوشتن نامه به مقام های دولت ایران از آنها بخواهند بدون درنگ حکم اعدام علی مهین ترابی را متوقف سازند.

رادیو فردا

۸ دانشجوی دانشگاه بوعلی همدان به کمیته انضباطی احضار شدند

در پی برگزاری چندین تجمع و برنامه مختلف در هفته های اخیر در دانشگاه بوعلی همدان توسط انجمن اسلامی و دیگر فعالین دانشجویی، جمعی از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند.پوریا شریفیان، عضو شورای صنفی دانشگاه بوعلی سینا، نجمه معصومی، محمد صیادی، امین نظری، دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان همدان، مهدی جمالوند، رضا جعفریان، سیاوش حاتم و مهدی مسافر به خاطر شرکت در تجمعات اعتراض آمیز اخیر دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا به کمیته انضباطی فراخوانده شدند.مچنین در خبر دیگری که در وبلاگ داشنجویان دانشگاه همدان آمده زمزمه های صدور حکم یک ترم تعلیق از تحصیل برای امین نظری، دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان همدان، که مجری برنامه «دانشگاه، آخرین سنگر آزادی» نیز بود در دانشگاه هر روز قوی تر می گردد. قابل توجه این که از ابتدای سال تحصیلی جاری امین نظری در پی کوچکترین اعتراض دانشجویی در دانشگاه به کمیته انضباطی فراخوانده شده است.

حذف کنکور و سربازی برای اعضای بسیج دانشجویی

رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور در همایش مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه های دولتی سراسر کشور که روز پنج‌شنبه در مشهد برگزار شد، گفت: طبق مصوبه‌ای که در کمیته مشترک بسیج دانشجویی و وزارت علوم به تصویب رسیده است، نفرات برتر جشنواره ممتازین بسیج دانشجویی می توانند بدون کنکور ادامه تحصیل دهند.محمد رضا مردانی افزود: در صورت تأئید این کمیته، تسهیلات دیگری همچون معافیت از خدمت سربازی نیز به این افراد اختصاص می یابد.

خبرنامه امیرکبیر

شکنجه دانشجویان در بند 325 سپاه


بنابر گزارشهای رسیده از زندان اوین، دانشجویان چپ بازداشت شده که هم اکنون دومین هفته بازداشت خود را پشت سر می گذارند، تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار دارند.به گفته منابع خبری با وجود انتشار گزارشهایی مبنی بر انتقال دانشجویان به بند 209، تعدادی از آنها در اختیار اطلاعات سپاه قرار داشته و در بند 2-الف (325) زندان اوین نگهداری می شوند.گفته می شود سعید حبیبی،از فعالان دانشجویی که در خیابان از سوی مأموران اطلاعات ربوده شد، بهروز کریمی زاده و مهدی گرایلو در اختیار اطلاعات سپاه قرار دارند و طی چند روز گذشته بارها به سبب شدت شکنجه های وارده به بهداری زندان منتقل شده اند. برخی منابع همچنین از بازداشت پیمان پیران و انتقال وی به بند 325 خبر داده اند.گفتنی است از چند جمله شکنجه های جسمی اعمال شده بر تعدادی از دانشجویان، بی خوابی های طولانی( گاه تا 72 ساعت) و ضرب و شتم شدید از سوی تیم بازجویی است، به طوریکه این افراد به دلیل خونریزی بارها به بهداری بند انتقال یافته اند.همچنین با وجود تماس اغلب دانشجویان بازداشت شده با خانواده های خود و یا تماس مسئولان بند 209 با خانواده های دانشجویان و تأیید نگهداری آنان در بند وزارت اطلاعات، بهروز کریمی زاده، سعید حبیبی و مهدی گرایلو تاکنون هیچ گونه تماسی را با منزل برقرار نکرده اند.سایر دانشجویان بازداشت شده نیز کماکان در سلول های انفرادی بند 209 به سر برده و تحت بازجویی هستند.لازم به یادآوری است، دو روز پیش از برگزاری تجمع دانشجویان چپ دانشگاه های تهران به مناسبت 16 آذرماه، مأموران امنیتی اقدام به بازداشت گسترده حدود 25 فعال دانشجویی در تهران کردند.این بازداشت ها که از روز 11 آذرماه با بازداشت مهدی گرایلو، دانشجوی دانشگاه تهران آغاز شد، طی روزهای بعد ادامه یافت و کلیه دانشجویان بازداشت شده به زندان اوین انتقال یافتند.

اسامی دانشجویان بازداشت شده در تهران:

انوشه آزادفر(دانشگاه تهران)

ایلناز جمشیدی (ارتباطات٬ آزاد تهران مرکز)

مهدی گرایلو (ژئو فیزیک٬ تهران)

سعید حبیبی(عضو کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر)

بهروز کریمی زاده(دانشگاه تهران)

کیوان امیری الیاسی (کارشناسی ارشد صنایع٬ دانشگاه صنعتی شریف)

نسیم سلطان بیگی (دانشکده ارتباطات٬ علامه)

علی سالم(کارشناسی ارشد پلیمر- پلی تکنیک)

محسن غمین (دانشگاه پلی تکنیک)

روزبه صف شکن(دانشگاه تهران)

روزبهان امیری (علوم کامپیوتر٬ تهران)

یاسر(صدرا) پیر حیاتی(دانشگاه شاهد)

علی کلائی (دانشگاه آزاد)

امیر مهرزاد (دانش آموز پیش دانشگاهی)

هادی سالاری (دانشگاه رجایی)

فرشید فرهادی آهنگران(دانشگاه رجایی)

امیر آقایی (دانشگاه رجایی)

میلاد عمرانی(دانشگاه رجایی)

فرشاد دوستی پور

سهراب کریمی

جواد علی زاده

محمدصالح ایومن

پیمان پیران( به نقل از وبلاگ آزادی-برابری)

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

۱۳۸۶ آذر ۲۲, پنجشنبه

نیما نحوی دانشجوی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دستگیر شد

بنا بر اخبار رسیده، نیما نحوی دانشجوی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دستگیر شده است. هنوز از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست. گویا وی پس از برگزاری مراسم 16 آذر دیروز در دانشگاه مازندران بازداشت شده است.همچنین رضا عرب که دیروز در جریان مراسم روز دانشجو بازداشت شده بود، آزاد شده است.

حضور خانواده های دانشجویان بازداشتی در مقابل مجلس

صبح امروز چهارشنبه خانواده های دانشجویان بازداشتی برای چندمین بار در طول دو هفته ی اخیر به زندان اوین مراجعه کردند تا بتوانند فرزندان خود را ملاقات کنند اما همچون روز های گذشته موفق به انجام این کار نشدند.

خانواده های دانشجویان ساعت 9 صبح در برابر در زندان اوین جمع شدند و به منظور ملاقات با فرزندان خود فرم مربوط به ملاقات را پر کردند. اما مسئولان زندان اعلام کردند که ملاقات در حال حاضر میسر نیست. خانواده ها به این مسئله به شدت اعتراض کردند. مسئولین زندان در ابتدا پرسیدند که جرم دانشجویان چیست و در پاسخ، خانواده ها گفتند که فرزندانشان هیچ جرمی مرتکب نشده اند بلکه تنها به بهانه ی برگزاری مراسم روز دانشجو بازداشت شده اند. مسئولین زندان نیز گفتند که ظاهرا دانشویان در بند 209 هستند و روز ملاقات برای بند 209، دوشنبه است که با اعتراض دوباره ی پدر و مادر ها مواجه شدند. خانواده ها در نهایت ساعت 11 اوین را ترک گفتند.

خانواده ها در ادامه ی تلاش های خود به مجلس شورای اسلامی مراجعه کردند. بعد از مدتی که در برابر مجلس ایستادند یکی از کارکنان مجلس از آنان پرسید که برای چه به مجلس مراجعه کرده اند و خانواده ها در پاسخ گفتند که فرزندانمان بازداشت شده اند و خواستار ملاقات با رییس کمیسیون اصل 90 شدند. بعد از گذشت 1 ساعت فردی که خود را رابط کمیسیون اصل 90 معرفی می کرد با خانواده ها وارد گفت و گو شد. این فرد گفت که اگر خواسته ای دارید به صورت مکتوب ارائه دهید. خانواده ها نیز نامه ای نوشتند و تحویل وی دادند. فرد مذکور پس از مدتی در بین خانواده ها حاضر شد و گفت که مدرک شما برای اثبات صحبت هایتان چیست که خانواده ها پاسخ دادند هیچ مدرکی از سوی دادگاه و زندان در اختیار ما قرار نمی گیرد و ما صرفا از طریق صحبت های شفاهی مسئولین و تماس دانشجویان با منازل و وجود نام دانشجویان در لیست زندان اوین متوجه بازداشت فرزندان خود شده ایم. سپس وی از خانواده ها شماره تلفن گرفت و قول داد که تا روز شنبه با آنان تماس بگیرد و قرار ملاقات خانواده ها با فرزندانشان را فراهم کند. البته در طول مدتی که خانواده ها در برابر مجلس حضور داشتند برخوردهای بدی با آنان صورت گرفت که خانواده ها ضمن خویشتنداری قاطعانه پاسخ دادند.

خانواده ها در نهایت تصمیم گرفتند که همچون گذشته به صورت کاملا متحدانه به پیگیری های خود ادامه دهند و به نهادهای مختلف طی روز های آتی مراجعه کنند و با افزایش فعالیت های خود برای آزادی فرزندان خود بکوشند و تا آزادی تمامی دانشجویان در بند از پای ننشینند.

لیست دانشجویان دربند

۱-میلاد معینی (دانشگاه مازندران)

۲-بهرنگ زندی (دانشگاه مازندران)

۳-حامد محمدی(دانشگاه مازندران)

۴-آرش پاکزاد(دانشگاه مازندران)

۵-حسن معارفی(دانشگاه مازندران)

۶-انوشه آزادفر(دانشگاه تهران)

۷-ایلناز جمشیدی (ارتباطات٬ آزاد تهران مرکز)

۸-مهدی گرایلو (ژئو فیزیک٬ تهران)

۹-نادراحسنی(دانشگاه مازندران)

۱۰-سعید حبیبی(عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت)

۱۱-بهروز کریمی زاده(دانشگاه تهران)

۱۲-کیوان امیری الیاسی (کارشناسی ارشد صنایع٬ دانشگاه صنعتی شریف)

۱۳-نسیم سلطان بیگی (دانشکده ارتباطات٬ علامه)

۱۴-علی سالم(کارشناسی ارشد پلیمر- پلی تکنیک)

۱۵-محسن غمین (دانشگاه پلی تکنیک)

۱۶-روزبه صف شکن(دانشگاه تهران)

۱۷-روزبهان امیری (علوم کامپیوتر٬ تهران)

۱۸-یاسر(صدرا) پیر حیاتی(دانشگاه شاهد)

۱۹- سعید آقام علی (دانشگاه یزد)

۲۰- علی کلائی (دانشگاه آزاد)

۲۱- امیر مهرزاد

۲۲- هادی سالاری (دانشگاه رجایی)

۲۳-فرشید فرهادی آهنگران(دانشگاه رجایی)

۲۴-امیر آقایی (دانشگاه رجایی)

۲۵-میلاد عمرانی(دانشگاه رجایی)

۲۶-یونس میرحسینی (دانشگاه شیراز)

۲۷-سروش هاشم پور

۲۸-سارا خادمی

۲۹- شوان مریخی

۳۰-رضا عرب

۳۱- پارسا کرمانجیان

۳۲-عابد توانچه - دانشجوی اخراجی دانشگاه پلی تکنیک

۳۳-سعید آقاخانی

۳۴-مجید اشرف نژاد

۳۵-پیمان پیران

۳۶-فرشاد دوستی پور

۳۷-سهراب کریمی

۳۸-جواد علی زاده