۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

آخرین وضعیت صباح نصیری، ‏هدایت غزالی و یاسر گلی، سه دانشجوی زندانی

آخرین خبرها و گزارشات منتشر شده در خصوص سرنوشت سه دانشجوی زندانی، صباح نصیری، هدایت غزالی و یاسر گلی حاکی از آن است که هر سه نفر بدون آنکه به وکیل دسترسی داشته باشند، کماکان تحت فشار و بازجوئی هستند.
صباح نصیری و هدایت غزالی که هم اکنون یازدهمین ماه بازداشت خود در زندان اوین راپشت سر می گذرانند، اوایل هفته جاری بدون اعلام قبلی و بدون حضور وکیل به شکل مخفیانه روانه دادگاه و محاکمه شدند. یاسر گلی نیز بعد از گذشت بیش از هفت ماه از بازداشتش قرار است به همراه مادرش اوایل خردادماه آینده به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه شود.
براساس همین اخبار و گزارشات، اوایل هفته جاری هدایت غزالی و صباح نصیری در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات خود بدون حضور وکیل در یک دادگاه غیر علنی در تهران حاضر شدند. آنها ضمن دفاع از خود در برابر اتهامات وارده، از قاضی پرونده درخواست کردند که قرار بازداشت آنها را، بعد از گذشت بیش از ‏ده ماه بازداشت، به قرار وثیقه تبدیل کند. اما قاضی پرونده بدون توجه به این درخواست آنان و بدون اعلام ‏رای دادگاه در خصوص اتهامات انتسابی آنها، به جلسه رسیدگی به اتهامات این دو دانشجو پایان داد.
این دو دانشجو چند ماه از بازداشت خود را در یکی از بازداشتگاه های وزارت اطلاعات در سنندج گذراندند ‏بعد از آن به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شدند؛ هم اکنون نیز در همین بند و در اختیار وزارت اطلاعات بسر می برند.
این دو دانشجو قبل از این نیز بارها از طریق خانواده ها و وکلای خود از مسئولان قضائی و زندان اوین تهران تقاضا کرده بودند که یا آنها را به شیوه ای قانونی، با حضور وکیل و در یک دادگاه علنی محاکمه کنند و یا اینکه مانند بسیاری دیگر از فعالین دانشجوئی قرار بازداشت شان را تبدیل به قرار وثیقه کنند و حداقل زمینه آزادی موقت آنان، بعد از یک دوره بازداشت طولانی رافراهم کنند. با این حال دادگاه رسیدگی به پرونده تاکنون به هیچ یک از این دو خواسته قانونی این دو دانشجو توجهی نکرده و همچنان آنان را در اختیار وزارت اطلاعات تحت بازجوئی های مداوم و سخت، در بلاتکلیفی کامل رها کرده اند.
صباح نصیری و غزال هدایتی حدود یازده ماه پیش به اتهام سخنرانی در مراسم “حق آموزش به زبان مادری” توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سنندج دستگیر و روانه زندان شدند. در طول این یازده ماه این دو دانشجو بارها برای بازجوئی از زندان اطلاعات سنندج به اوین تهران و بلعکس منتقل شده اند و در طول این مدت تنها یک بار، آن هم به شکلی غیر علنی و بدون حضور وکیل محاکمه شده اند که جلسه محاکمه نیز نتیجه ای درپی نداشته است.
گفتنی ست که صباح نصیری مسئول مجله دانشجوئی “روژامه” در دانشگاه تهران و هدایت غزالی نیز عضو ‏هیات تحریریه همین مجله دانشجوئی بوده است.
از طرف دیگر روز گذشته بلاخره بعد از گذشت هفت ماه، تاریخ دادگاه رسیدگی به اتهامات یاسر گلی، دیگر فعال دانشجوئی بازداشتی در زندان سنندج اعلام شد. دادگاه همچنین اعلام کرده است که در همان روزـ اول خرداد ـ “فاطمه گفتاری” مادر این دانشجو و از فعالین حوزه زنان در سنندج همزمان با فرزندش محاکمه خواهد شد.
شایان ذکر است که فاطمه گفتاری مادر این دانشجوی دربند، زمستان گذشته به علت پیگیری وضعیت فرزند خود و همچنین انجام فعالیت های مدنی در حوزه زنان، توسط نیروهای لباس شخصی در منزل خود دستگیر و به مدت بیست روز را در بازداشت وزارت اطلاعات بسر برد. وی نهایتا با وثیقه آزاد شد.
شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج بارها تقاضای این دانشجو دربند، مادر و وکیل وی را برای تبدیل قرار بازداشت به وثیقه رد کرده است.
یاسر گلی قبل از این نیز چندین بار دیگر به دلیل انجام فعالیت های دانشجوئی و مطبوعاتی دستگیر و زندان شده است. پدر این دانشجو نیز سال گذشته به دلیل پیگیری وضعیت وی در زندان به مدت چند روز دستگیر شد. در مدت بازداشت وی برادر یاسر نیز بارها به وزارت اطلاعات فرا خوانده شد و مورد تهدید ماموران این وزارتخانه قرار گرفت و بدو گفته شد حق انجام مصاحبه و اطلاع رسانی در مورد وضعیت برادرش را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: